ANNONS

De internationella modejättarna stjäl den svenska marknaden

De internationella modejättarna stjäl den svenska marknaden

Zalando och Asos på frammarsch.

ANNONS

I maj kunde vi avslöja hur det stod till för de internationella modejättarna Asos och Zalando i Sverige. Zalando, som i flera år satsat på just Sverige, omsatte hela 1,6 miljarder kronor här i fjol. Detta gjorde den tyska e-handelsjätten till en, eller kanske till och med nummer ett, av de största nätmodebutikerna i Sverige.

LÄS ÄVEN: Svenska nätbutiker ingen match för utländska jättar

Asos omsättning i fjol landade på, i jämförelse, blygsamma 219 miljoner kronor i Sverige. Den omsättningen har dock byggts upp via en brittisk sajt, nästan helt utan Sverige-anpassning. Detta ändrades dock i juli i år då Asos valde att göra som Zalando och anpassa sin Sverige-satsning med en helt svensk sajt. En utveckling som förmodligen kommer att leda till att Asos tar en större andel av den svenska modekakan.

LÄS ÄVEN: ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Vi tänkte nu kika på de utländska modejättarnas framfart i Sverige under det första halvåret 2018. Tyvärr så lär siffrorna inte visa huruvida Asos nya sajt har gett någon effekt, utan det lär synas först andra halvåret. Oavsett så är det förstås intressant att se hur mycket de internationella modejättarna växer i Sverige.

Dålig start på året

När det kommer till Asos så ser företaget ut att ha haft en ganska dålig start i början av året. Januari månads försäljning ligger till och med under förra årets januariomsättning på 13,6 miljoner kronor.

Men en dålig start betyder förstås inte att loppet är förlorat. För när vi räknar ihop hela första halvåret så visar det sig att Asos har vuxit med nära 33 procent i Sverige, jämfört med i fjol. Halvårsomsättningen hamnar nära 144 miljoner kronor. Första halvåret 2017 landade omsättningen på lite över 108 miljoner kronor.

Asos tillväxt slår även Zalandos för första halvåret 2018 i Sverige. Det är dock förstås lättare att växa ifrån lägre nivåer och även Zalando roffar åt sig en allt större andel av svenskarnas nätmodeinköp.

Zalando Sverige-ökar med 21 procent

När vi kikar på Zalandos siffror så ser vi att året inleddes starkare än hos Asos.

Räknar vi ihop första halvåret så omsatte Zalando 894 miljoner kronor i Sverige, vilket är en omsättningsökning med 21 procent jämfört med samma period i fjol.

Mycket starkt andra kvartal

Vi kan samtidigt konstatera att de båda modejättarna hade ett mycket starkt andra kvartal. Tillväxten för Asos under första kvartalet var 23,5 procent i Sverige, medan företaget under andra kvartalet ökade med nära 39 procent.

Zalando hade ett ganska dåligt första kvartal i Sverige med en tillväxt på bara 11,5 procent. Detta rättades dock till under andra kvartalet då tillväxten nådde 29 procent.

LÄS ÄVEN: Ellos storvarslar efter ökad internationell konkurrens

Den långdragna vintern och den sena våren lär förstås ha bidragit till att siffrorna ser ut som de gör, men oavsett så kan vi se att modejättar som Zalando och Asos fortsätter att ta marknadsandelar i Sverige. E-handeln blir allt mer global och modehandeln är inget undantag.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se