ANNONS

De ignorerade 80 procent av sortimentet - då slog de alla rekord

Joel Löwenberg, vd på Gymkompaniet

"Vi har inte behövt höja priserna på samma sätt".

ANNONS

Det är inte alla e-handlare som sliter ont just nu. Vissa lyckas faktiskt bättre än någonsin. Titta bara på Gymkompaniet. De gjorde nyligen bokslut för verksamhetsåret 2021/22 och räknade hem en tillväxt på 23 procent, vilket innebär att omsättningen landade på drygt 60 miljoner.

Det skedde dessutom mer lönsamt än något år tidigare, med ett resultat på 4,5 miljoner kronor efter finansiella poster. Så vad är det som har gjort att Gymkompaniet lyckats där andra har det kämpigt? Vi hörde av oss till vd:n Joel Löwenberg för att få svar.

Jag tror att en stor del i det är att vi har ett eget varumärke. Det finns förstås flera nackdelar med det också. Bland annat har vi behövt ligga ute med pengar och det skapade en knepig likviditetssituation. Men medan andra aktörer som sålt externa varumärken får väldigt många prishöjningar på kort tid, så slapp vi den situationen. Vi har inte behövt höja priserna på samma sätt, säger han till Ehandel.

Sen säljer vi andra varumärken också, men majoriteten är från vårt eget och där har priset nästan kunnat ligga still det senaste året. Så jag tror att vi blir mer och mer prisvärda medan det här pågår. Jag säger inte att vi inte åkt på några stora fraktsmällar också, men vi har klarat oss bättre och legat på egna, stora lager - något som vi byggt upp under många år. Hade det skett på kort tid hade vi varit körda nu.

De har även valt en vågad strategi. För medan andra väljer att dra åt svångremmen har Gymkompaniet sett en möjlighet att ta marknadsandelar.

Medan många har dragit ned på sin verksamhet och börjat spara in på marknadsföring, sälj och utveckling har vi valt att trycka på där istället - och sen hoppas att det ska ge resultat, skrattar Joel och fortsätter:

Det går förstås inte att översätta till alla branscher. Men i vår bransch upptäckte vi att många körde stora utförsäljningar, till och med till under inköpspris. Det skapar en surrealistisk situation, där man till slut kan gå under. Men de sliter också med likviditetsbrist, precis som många andra.

Vad har ni gjort för investeringar?

Vi har satsat på att höja marknadsföringen, att synas och höras mer. Vi utvecklar hemsidan och har gjort mycket byggen, där vi monterar gym åt företag. Vi har accepterat alla jobb som kommit in och försökt pusha in jobb även i situationer där det är svårt att få till dem. Så man får verkligen tacka teamet för att vi är i den situationen vi är just nu.

När man läser andras bokslut ser vi att coronaeffekten i vår bransch har avtagit och att aktörer stagnerar, eller går ned. Om vi kan hålla ett bra momentum så kommer det att löna sig på sikt, även om det innebär en del knepigt pusslande.

"Plockade på oss storsäljare"

Även efter det brutna räkenskapsåret, som avslutades sista april, har det gått starkt framåt för Gymkompaniet. Faktum är att bolaget i juni slog alla tiders rekord för någon tidigare månad i bolagets historia. Något som egentligen inte ska vara möjligt, då det egentligen är deras svagaste period historiskt sett.

Vi hade lite tur med att vi fick väldigt många byggen. Majoriteten av våra försäljningar sker i e-handeln, men sen gör vi en del monteringar och större byggen och det kom väldigt många just i juni. Så vi åkte ut och byggde en himla massa gym. Jag tror att under corona blev flera av de som säljer främst mot företag lidande. Men vi körde på som vanligt, eftersom vi mest säljer mot hemmagym. Därför kunde vi satsa mot företag, då våra processer var i full gång. Så vi lyckades ta bra kunder i B2B-segmentet. Och jag vet redan nu att även augusti blir en fin månad.

Kan det rentav bli så att B2B-benet kan få ta större plats gentemot B2C-delen framöver?

Nej, vanliga kunder kommer att fortsätta vara störst för oss. Vi förbereder oss bland annat för att gå in i Danmark just nu och där kommer vi att fokusera mot privatkunder. Det är inget hemligt, men heller inget vi kommer att basunera ut. Det är mest för att testa att gå in i ett annat land och se hur det fungerar. Det blir första satsningen i närtid. Jag tror inte att man ska springa efter varje boll, utan skala upp i normalt tempo så man inte tappar kontrollen på kärnaffären.

En annan nyckel till att försäljningen gått så bra är hur man prioriterat lagerhållningen. Eller rättare sagt vilka produkter man riktat in sig på.

En av anledningarna att vi sålt bra är att vi bara köpte hem toppsäljarna. Vi ignorerade nästan 80 procent av sortimentet. Så medan många satt med stora jättelager, som man köpt på sig under peaken av corona då precis allt sålde, så plockade vi på oss stora volymer av storsäljarna.

"Var inte gjord för lagerhantering"

Bolaget har även hunnit med en lagerflytt med 1300 pall, som bytte lokaler i maj. En viktig uppgradering då det tidigare lagret inte var optimerat för företagets behov.

Det gamla lagret var en lada som vi byggde på hela tiden med 500 kvadrat, 500 kvadrat och ytterligare 500 kvadrat. Det var en lokal som inte var gjord för lagerhantering. Den nya lokalen är en enda stor rektangel. Dels är den 30 till 40 procent större och dels kan vi organisera mycket bättre, men också bygga på höjden.

Det är förstås svårt att göra några prognoser för året, men hur ligger ni till med tillväxten för 2022?

Än så länge har vi ingen månad under tidigare års månader. Under hela vår historia har det nog bara hänt tre månader att vi inte slagit motsvarande månad förra året. Och samtliga tre var förra året och vi växte ändå. Så vi ligger bra till just nu.

Samtidigt blir det naturligtvis svårare och svårare att leverera tillväxt ju tuffare jämförelsetalen till, något som i sin tur kan nöta på lönsamheten om man vill fortsätta växa i rask takt. Men den har man inga som helst planer på att riskera.

Vi har alltid och vill alltid ha lönsamhet. Vi har inte jobbat med banklån och vi har ingen investerare. Jag istället tror på att bygga en väldigt solid enhet, avslutar Joel Löwenberg.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap