ANNONS

De har tagit tempen på ny teknik - "Lagrar uppgifter om våra kroppar"

Patrik Müller är tveksam till att vi kommer få se drönarleveranser de närmaste åren

"AR och VR kommer vara av stor betydelse".

ANNONS

Betalbolaget Nets har tagit tempen på svenskarnas intresse för ny teknik inom e-handelns värld. Vilka nya tekniker vill egentligen svenskarna ta del av när de e-handlar om fem år?

Det som får tummen ner är bland annat att beställa via röstassistenter, där endast fem procent önskar att detta är en del av e-handeln om fem år. Även om det på området sägs finnas stor potential så är det alltså inget svensken drömmer om.

LÄS ÄVEN: Nu kan skrivaren själv beställa bläck på Amazon

Vad sägs då om uppkopplade produkter som själva beställer hem påfyllnadsprodukter, något som bland annat Amazon jobbar med i USA. Endast åtta procent skulle vilja se detta bli vardagsmat.

Det finns en enorm potential inom e-handeln för uppkopplade produkter. För konsumenterna kan det vara bekvämt att få hem en ny ledlampa när den gamla tar slut eller att kylskåpet automatiskt beställer mjölk. För många amerikanska konsumenter är detta redan vardag: den elektriska tandborsten beställer automatiskt nya borstar när den gamla är utsliten och den självdoserande tvättmaskinen beställer nytt tvättmedel, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, i en kommentar till undersökningen.

 "Plöjs ner enorma summor"

Ett annat mycket omskrivet området är förstås drönarleveranser. Här är intresset något högre, med 13 procent som gärna ser det inom en snar framtid. Intresset för drönarleveranser verkar dock vara mycket högre hos män. En femtedel av männen uppger att drönare eller robotleverens är något de skulle vilja använda när de handlar på nätet, medan endast en av tio kvinnor uppger detsamma.

Här plöjs det ner enorma summor och det pågår tester i de flesta länder. Google, Alibaba, UPS och förstås Amazon är några exempel på företag som utvecklar och testar. Sverige är dock en svår marknad med tanke på att det generellt bor få människor inom en drönares räckvidd vilket gör att lastbilar ändå måste användas. Personligen är jag tveksam till att vi kommer få se drönarleveranser till konsumenter inom fem år i Sverige, säger Patrik Müller.

"Fortfarande mycket ovanligt"

Hur ser då intresset ut för virtual reality (VR) eller augumented reality (AR). Det är faktiskt hela 17 procent som vill använda sig utav dessa tekniker inom e-handeln. Förmodligen inspirerade av flera bolags satsningar på att exempelvis via AR visa ut möbler i folks hem, innan man lägger en beställning. Men även om jättar som IKEA leker med tekniken så ska det fortfarande vara en relativt ovanlig företeelse.

LÄS ÄVEN: Hemtex satsar på AR – hoppas på färre returer

Trots att tekniken funnits länge är det dock fortfarande mycket ovanligt inom e-handel. För produkter som konsumenterna är vana att känna och klämma på fysiskt kommer AR och VR vara av stor betydelse, säger Patrik Müller.

Det som svenska e-handelskonsumenter suktar efter är dock biometri, enligt Nets undersökning. Ett område som förstås redan används inom e-handeln till viss del men kunderna är uppenbarligen öppna för att använda sina olika kroppsdelar för att verifiera köp. Nära en fjärdedel av de tillfrågade vill använda biometrisk lösningar när de e-handlar, till exempel fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.

Biometri inom e-handel är en verklighet för många konsumenter redan idag genom fingeravtrycksläsning vid köp i mobilen. I USA ser vi att exempelvis Amazon istället använder sig av handflatan, eftersom det uppfattas som mindre känsligt av konsumenterna. Vi kan också vänta oss en debatt kring integritet och säkerhet när företag som Amazon lagrar uppgifter om våra kroppar, säger Patrik Müller.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap