ANNONS

De har redan slagit Black Friday i e-handeln: "Ett rejält uppsving"

Li Persson, Elgiganten, och Jakob Dahlner, Elon

Tjuvstarterna lönade sig.

ANNONS

Vi kunde under gårdagen konstatera att Black Week startat bättre än någonsin. Både logistikbolagen och e-handlarna har gått på högvarv under inledningen på veckan och enligt Klarna ökade e-handeln under Black Week-måndagen med hela 70 procent, jämfört med föregående år.

En av de som öppnat riktigt starkt är Elon, som nu får ordentlig valuta för alla investeringar man gjort i e-handeln.

Vi startade tidigare detta år och har haft mer trafik, +46 procent och försäljning +47 procent, under den här helgen än vi hade under Black Weekend (Black Friday till CyberMonday) förra året. Så ett rejält uppsving i besök och försäljning för vår del, berättar Jakob Dahlner, e-handelschef på Elon, för Ehandel.

De var inte ensamma om att dra igång sina reakampanjer i förtid. Även Elgiganten tryckte av startskottet i förtid och nu ser man hur tidigare populära butiksköp flyttat ut online. Faktum är att webbutiken gått som allra bäst, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på gällande skärpta råd.

I år valde vi att utöka Black Friday kampanjen för att sprida kundflödena över fler dagar för att undvika trängsel i våra varuhus och butiker. Vi har också utökat vårt erbjudande med ännu fler produkter och större volymer för att kunna tillgängliggöra produkterna i de kanalerna där kunderna önskar att handla. Vi startade vår Black Friday kampanj redan på kvällen i torsdags och har under helgen erbjudit våra 2,2 miljoner kundklubbsmedlemmar förtur till våra Black Friday-erbjudanden, säger Li Persson, kommunikationschef på Elgiganten, och fortsätter:

Vi har haft en stark start av årets Black Friday kampanj och våra tilltag för att skapa en trygg handel i våra butiker och varuhus har fungerat bra. Vår E-handel är det som går starkast, det är rekordmånga kunder som väljer att handla hemelektronik och vitvaror på nätet i år.

LÄS ÄVEN: E-handelns rivstart på Black Week - "historiskt stor volym" - Ehandel

Hur har Black Week börjat för er? Maila oss och berätta.

Nils Lund
nils@ehandel.se