Vad händer om man hittar ett, eller flera, recept på nätet och vill klicka hem varorna. Förmodligen behöver du stoppa ned en hel rad varor i varukorgen manuellt och då även med risken att du glömmer något. Här fick Northfork en idé.
Med deras app kan kunderna välja recept och sedan stoppas samtliga livsmedel rakt ned i varukorgen, klappat och klart. Aktörer som Walmart och Coop fick båda smak på konceptet och är stora kunder i dag.
Nu har Northfork rapporterat sitt 2022 och det är enbart positiv läsning. Bolaget har nämligen ökat försäljningen från 15,2 till 20,7 miljoner kronor. Samtidigt har resultatet, efter finansiella poster, stärkts från 638 000 till nästan 1,2 miljoner kronor.
Northfork har fortsatt med fördjupat fokus på att erbjuda dagligvarukedjor och publicister tekniska lösningar för att göra matrecept köpbara. Det vill säga koppla ihop recept och ingredienser till livsmedelsprodukter, skriver bolaget i rapporten.
Som ni förstår har man också lockat en rad nya större kunder, samtidigt som e-handeln med dagligvaror blivit mer vanligt än innan pandemin.
I starten av året lanserades receptshopping tillsammans med mediakoncernen NBCU, tätt följd av lansering i Nederländerna med Ahold Delhaize. Året avslutades med att driva trafik från Unilevers annonsering på Tiktok och Meta till transaktioner, skriver de och fortsätter:
Generellt har marknaden för digital livsmedelshandel utvecklats positivt för bolaget, med ökad penetration på samtliga av bolagets marknader.
Samtidigt som Northfork vuxit i rask takt de senaste åren så verkar det alltså finnas mer höjd att ta. Men inte med hjälp av externa investerare. Anledningen är att den metodiken inte längre är lika gångbar som för ett par år sedan.
Bolaget har påverkats av Rysslands invasion av Ukraina på två sätt: Dels så har bolagets utvecklare i Ukraina påverkats negativt på en mängd omräden. Dels har kapitalmarknaden förändrats, vilket har haft till följd att Northfork valt att inte ta in externt kapital för tillväxt, skriver de.