ANNONS

De gräver guld på nätet – ökat med 575 procent: "Såg en efterfrågan"

Charlotta Lindh, grundare av Sparv Accessories

"Det fanns ett hål i marknaden".

ANNONS

E-handelskonkurserna duggar tätt just nu, särskilt utsatta är de lite mindre aktörerna. Men som Ehandel rapporterat om tidigare finns det exempel på mindre e-handlare som lyckas växa även om det råder tuffa tider. En av dessa är smyckesföretaget Sparv Accessories som växer så att det knakar.

Från att år 2020 omsatt drygt två miljoner kronor ökade man sin försäljning till 8,6 miljoner under 2021. I fjol landade försäljningen på strax över 13,5 miljoner kronor. Något som innebär att e-handlaren ökat sin omsättning med 575 procent de senaste två åren.

Företaget, som säljer egendesignande minimalistiska smycken, grundades av Charlotta Lindh som ett sidoprojekt till hennes jobb som inköpare. Men 2019 valde Charlotta, tillsammans med sin man Anton Lindh, att säga upp sig från sina respektive jobb, sälja sin lägenhet och satsa fullt ut på Sparv.

Vi såg en efterfrågan och tyckte att det fanns ett hål i marknaden. En viktig del för oss sedan starten är att vi haft ett fokus på väldigt nöjda kunder som blir som ambassadörer för vårt varumärke, vilket har gjort att vi har vuxit och haft ett stort antal återkommande kunder, säger Anton Lindh.

Egna kanaler är framtiden

Att ha kontroll över varumärket och dess budskap är något paret lyfter fram som en viktig framgångsfaktor. Sparv har valt att behålla delar som kundservice, design, marknadsföring och försäljning in-house. Medan produktion, lager och ekonomi är outsourcat. All försäljning sker idag online och i egna kanaler.

Vi är helt egenfinansierade och tror att egen kanal för oss är framtiden, vare sig om det är online eller offline med egna butiker. För oss är det viktigt med ett bra kundbemötande men även för att få feedback, idéer och önskemål från vårt community som hjälper oss att vidareutveckla vårt erbjudande.

Enligt Anton har Sparv, precis som många andra aktörer, märkt av ett allt tuffare ekonomiskt klimat under de senaste två åren. Trots det har man valt att fortsätta satsa på marknadsföring och lansering av nya produkter.

Under 2022 gjorde vi även flera investeringar som vi tror ska ge effekt under 2023 och vi kommer att göra fler släpp än någonsin tidigare som vi är förväntansfulla inför, säger Anton Lindh.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se