ANNONS

De gör succé i USA och Tyskland - rusade med 600 procent

"Vi har aldrig behövt skrika ut vårt syfte".

ANNONS

Det svenska underklädesvarumärket Understatement firade nya triumfer under 2021. Bolaget, som grundades av Marie Stolt och Maria Lager under 2017, nådde 2019 en omsättning på 1,5 miljoner kronor. Året efter landade den på 4,6 miljoner. Båda gångerna med röda siffror. Men när böckerna stängdes för 2021 hade omsättningen rusat med 600 procent till strax under 30 miljoner kronor - dessutom nådde man break-even.

En förklaring till det är att varumärket gått urstarkt utomlands. Bolaget har i dag USA, Storbritannien och Tyskland som sina största marknader.

Våra värderingar är starkt integrerat i hela vår affärsverksamhet. Att vara inkluderande är inte en kommunikationsstrategi för oss och vi har aldrig behövt skrika ut vårt syfte, det är en del av vårt DNA, vilket gör det lätt att vara produktiva och ett naturligt sätt att få mer nöjda och återkommande kunder - och attrahera talanger, säger Marie Stolt, vd på Understatement, i ett uttalande.

"Inte något vi strävar efter"

För att kunna fortsätta på det inslagna tillväxtspåret även 2022, och göra det lönsamt, har man gjort nyckelrekryteringar under året. Yvet Malmveld har plockats in som COO och tidigare Skincity och Happy Socks-vd:n, Stefan Fragnér, delar numer vd-skapet med Marie Stolt.

Att bara växa försäljning utan att fokusera på lönsamheten av underliggande affär är inte något vi strävar efter. För oss är det lika viktigt att resultatet ökar. Redan under 2021 kunde vi se skalbarheten i vår affärsmodell som kommer visa ännu finare effekt under 2022, säger Marie Stolt.

Men medan andra försöker bredda sina sortiment tänker Understatement inte bryta sitt vinnande koncept. Istället uppger man att man kommer att förfina och förbättra det sortiment som redan blivit populärt.

Vårt fokus ligger på att ge kvinnor de absolut bästa underkläderna på marknaden. Vi vill bli ännu mer kända för det vi står för, säger Maria Lager, marknadschef.

LÄS ÄVEN: E-handlaren satsar på delad vd-roll - "det går inte att misslyckas"

Nils Lund
nils@ehandel.se