ANNONS

De gör influencers till retailers - "en övermäktig uppgift"

Henrietta Fromholtz, Pontus Karlsson och Gus Fune

"Influencers ska tjäna pengar på den efterfrågan de faktiskt skapar".

ANNONS

Influenceryrket handlar främst om att göra reklam för andra varumärken via sin plattform. Att skapa en efterfrågan. Ersättning diskuteras individuellt beroende på bland annat räckvidd och konvertering, men även tiden som profilen lägger ner på ett samarbete. Men i många fall är ersättningen inte proportionell till den köpstorm som profilen skapar.

Något som influencern Henrietta Fromholtz, som har erfarenhet av att jobba med influencer marketing globalt, kände att hon måste göra något åt. Hon gick därför ihop med entreprenörerna Pontus Karlsson och Gus Fune, och startade e-handelssajten Off Script. En plats där influencers får ersättning för just den efterfrågan som de skapar. Det rapporterar Influens.se.

Maktbalansen mellan organisationer och individer har vänt. Idag kan en person med en smarttelefon ha större påverkan än mediaorganisationer. Detta har gjort att individer leder vägen. Människor litar på människor, inte företag. Och så har det egentligen alltid varit. Varumärken frontade av influencers äter marknadsandelar från etablerade varumärken. Vi vill möjliggöra för influencers att ta marknadsandelar från retailers, säger Henrietta till sajten.

I maj i fjol fick Off Script in sin första investerare i form av inkubatorprogrammet Antler, som gick in med drygt en miljon kronor. Och under vintern tog bolaget in ytterligare kapital från både svenska och internationella investerare. Mycket av det färska kapitalet användes till att bygga upp e-handelsidén som tog trion lite drygt ett år.

Med många tekniska barriärer och hårt arbete känns det underbart att presentera vår plattform. Vi har byggt marknadsplatsteknik från grunden som idag stödjer åtta av de största e-handelsplattformarna internationellt. Vi är nu i en position där varumärken sömnlöst kan koppla upp sin e-handel mot Off Script och å andra sidan möjliggöra för influencers att sömnlöst sätta upp sin shop.

Rent praktiskt går Off Script ut på att influencers, artister eller andra profiler kan sätta upp och designa en helt egen "e-handel" på plattformen och sälja produkter som de tycker om, utan att ha något slags lager eller bry sig om tekniska delar som leverans- eller betallösningar. Influencers kan dessutom ladda upp egna recensioner och hauls i form av foto eller video. Dessa butiker kan kunderna följa och på så sätt få ett mer relevant flöde av produkter, menar Henrietta.

Jag har jobbat många år som influencer och på företagssidan, och alla mellanhänder som till exempel stora retailbjässar kostar alla varumärken bara en massa pengar. Men nu är det slut med det!

Jag som konsument vill hitta alla små grymma brands som gör bra grejer enklare, men som på grund av att marknadsföring är dyrt inte når fram till mig idag, skriver Henrietta. No more leta som en galning, utan direkt på rekommendationer jag litar på. People trust people.

Från "andra sidan" kan varumärken koppla upp sig mot plattformen och ge Off Script tillgång till sin lagerhållning, produktbilder och priser som då profilerna plockar ur när de väljer ut sina favoritprodukter som de vill ha i sin butik.

En generös del av kommissionen går till influencers, för varje såld produkt i deras shop. Plattformen är byggd för att influencers alltid ska kunna tjäna pengar på den efterfrågan de faktiskt skapar, förtydligar Henrietta.

Idag har Off Script över 60 olika varumärken live på plattformen, och cirka 150 stycken företag på väntelistan. Några av de som redan klivit ombord är bland annat Glacial, Mantle, Bon Voy, Wall of Art, Understatement Underwear och Atelier Batac.

Off Script är en e-handelsplattform skapad för att i grunden möjliggöra för kreatörer att hantera den efterfrågan de skapar. Varje vecka regnar frågor in från influencers följare som ber om rekommendationer och råd. När man växer som profil kan det vara en övermäktig uppgift att hantera alla dessa frågor, och dessutom är det en obekväm grej att skriva direktmeddelanden till personer för att få rekommendationer. Genom att i praktiken göra influencers till retailers så möjliggör vi för dessa kreatörer att på ett enklare och mer transparent sätt monetisera den efterfrågan de skapar på diverse kanaler, säger Henrietta.

Off Script är en samlad personlig shop där konsumenten på ett enkelt sätt kan guidas genom rekommenderade val från influencern. Det som egentligen sker idag är att influencers driver bort trafiken från sina egna sidor. När en influencer skapar en efterfrågan är Off Script svaret på den belöning som personen får för att vara grunden till att efterfrågan skapats.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap