ANNONS

De gjorde 200 miljoner i vinst och snuddar vid miljarden

Pengaregnet fortsätter för Ridestore

Egna varumärken ger klirr i kassan.

ANNONS

E-handlaren Ridestore avancerar. Företagets senaste bokslut för 2021/2022 visar på en stark tillväxt, från cirka 600 miljoner året innan, till 975 miljoner kronor. Räknar man in valutakursvinster så steg intäkterna till precis över en miljard kronor.

Omsättningen ökade alltså med över 60 procent jämfört med 2020/2021. Bolaget har tidigare pekats ut som ett av de mest lönsamma och rörelseresultatet tripplas nu från 111 miljoner till 336 miljoner kronor för 2021/2022. Vinsten på sista raden (efter skatt) blev 199 miljoner kronor, för räkenskapsåret som slutade den sista mars i fjol.

Inte oväntat så konstaterar bolaget att man inte påverkats i någon större omfattning av Corona. Försäljningen inom Norden stod för cirka 206 miljoner och Europa för 639 miljoner. Utanför Europa omsätter bolaget 128 miljoner kronor.

Bolaget fortsätter sin etablering inom EU. Detta för att möta den stora efterfrågan inom EU. Omsättningen förväntas, till stor del tack vare stora framgångar med egna varumärken, öka väsentligt under kommande räkenskapsår då bolagets försäljning ökar kraftigt i Europa, skriver företaget i årsredovisningen.

En stora del av framgången tillskrivs alltså de egna varumärkena Dope, Newsoul och Montec, som uppenbarligen leder till bra marginaler.

Fortsatt ligger tyngdpunkten av försäljningen på egna varumärken, skriver företaget.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se