ANNONS

De gick från 0 till 50 miljoner - på två år: "En passion"

Från vänster: Alexander Riddargård och Kevin Olsson, grundare av Laddboxkillarna

Ville bara skapa ett fungerande företag, men byggde en mångmiljonsuccé.

ANNONS

I jakten på framgångsexempel i en annars dyster omvärld har vi de senaste månaderna ofta sprungit på en kategori som är elektrisk just nu: Elbilsbranschen.

Här trängs flera aktörer som turboladdat tillväxten och en av dessa är Laddboxkillarna, som gick från noll till 50 miljoner kronor i omsättning på runt två år. Det har de gjort genom att sälja laddboxar med tillhörande installation.

Nu berättar grundarna, Alexander Riddargård och Kevin Olsson, om hur allt startade. Och hur de kunde gasa så snabbt.

Laddboxkillarnas resa startade i kulisserna av ett större installationsbolag, där jag och Kevin skötte laddbox-avdelningen. Vår arbetsdag blev en passion för att göra varje installation så säker och snabb som möjligt. Det blev en tävling, en sport, där målet var att skapa nöjda kunder genom hög kvalitet och effektivitet, säger Alexander Riddargård till Ehandel.

I takt med att de skaffade sig mer och mer erfarenhet av branschen hos det större bolaget såg de att det fanns en gyllene möjlighet.

Vår expertis växte med varje installerad laddbox och till slut hade vi lyckats kapa installationstiden med flera timmar. Den gnagande idén om att starta Laddboxkillarna började ta form. Vi hade, med relativt enkla medel, effektiviserat långa och komplicerade processer. Så att göra kunderna nöjda och arbeta effektivt blev vårt främsta fokus. Vi ville göra laddboxinstallationen till den lättaste och mest lönsamma investeringen för varje kund.

"Överträffat alla förväntningar"

På tal om lönsamhet, ja. Vi har ju redan nämnt tillväxten, men inte att bolaget också lyckades göra en vinst på 8,8 miljoner kronor redan under det första fullständiga verksamhetsåret, som var 2022. Mäkta imponerande med vad som får betraktas som en försiktig start.

Att nå 50 miljoner och en vinst på 8,8 miljoner inom två år var inte vårt initiala mål. Vid starten hade vi ett blygsamt aktiekapital på 25 000 kronor. Dessa pengar använde vi för kläder, verktyg och vår första laddbox. Efter den installationen kunde vi köpa fler laddboxar och växa organiskt. Ett par månader in på resan installerade vi tio boxar på en enda dag, och entusiasmen växte. Vi började därefter anställa efter behov och i takt med vår tillväxt, säger Alexander Riddargård.

I dag har bolaget installerat över 7 000 laddboxar och man har på intet sätt skruvat ned ambitionerna. Målet är att växa ännu mer runt om i Sverige.

Vårt ursprungliga mål var bara att ha ett fungerande företag, men vi har överträffat våra förväntningar och ser med spänning fram emot vad framtiden har att erbjuda.

Att växa snabbt kan låta som ett lyxproblem, men så är det inte alltid. Vi har vid flera tillfällen sett exempel på företag som trycker gasen i botten och ökar sin försäljning i en hiskelig fart, samtidigt som förlusterna hopar sig.

Vad har ni gjort för att klara av att skala upp så snabbt?

För att kunna skala upp så snabbt och förändra den ofta fyrkantiga byggbranschen har vi fokuserat på att vara innovativa och kundcentrerade. Vi insåg att för att göra verklig skillnad var vi tvungna att tänka utanför boxen. Att sätta kunden i fokus, vara serviceinriktade och leverera på våra löften har varit grundläggande. Renlighet, punktlighet och att vara lyhörda för våra kunders önskemål har också varit avgörande, särskilt med tanke på de stora ingrepp vi gör på deras fastigheter.

"Varit avgörande"

Deras egna erfarenheter från branschen och det faktum att de har varandras kunskap att luta sig mot har också varit en avgörande framgångsfaktor.

Vår snabba tillväxt kan liknas vid en snöbollseffekt, där nöjda kunder och noggranna jobb har varit drivkraften. Alla beslut inom företaget har grundats på våra tidigare livserfarenheter och insikter från branschen. Genom att vi kompletterar varandra så bra, jag och Kevin, har vi kunnat bolla idéer och beslut - vilket har varit avgörande för att navigera och fatta välgrundade beslut i en komplex bransch.

Vi nämnde det i inledningen av texten, men Laddboxkillarna är alltså inte ensamma. Vi har sedan tidigare skrivit om flera nya aktörer som säljer och installerar laddboxar, som växer så det knakar. Även där lönsamt. Så att positionera sig långt fram tidigt i vad som kan bli en hårt konkurrensutsatt bransch är viktigt, när det för stunden fortfarande finns mycket höjd att hämta.

För oss har det varit avgörande. I och med att vi startade så pass tidigt var vi en av de första aktörerna i vår bransch med att nischa in oss på laddboxar och helthetslösningar för elfordon. Vi har alltid varit noga med att göra det vi är bra på vilket gjorde oss till en stark spelare i början när branschen utvecklades. Att vi hoppade på tåget så tidigt är en av nyckelfaktorerna till att vi är en av de största i branschen i dagsläget, säger Kevin Olsson.

Vill bli marknadsledaren

Vi kommer naturligtvis också att fortsätta följa utvecklingen, då det finns flera spännande bolag att hålla ögonen på här.

Självklart blir Laddboxkillarna en av aktörerna att följa. Inte minst med tanke på de målsättningar bolaget har ritat upp, efter den fina starten.

Vår resa har hela tiden varit präglad av förändrade mål. Från de ursprungliga ambitionerna att installera ett begränsat antal laddboxar per månad och trivas som trevliga egenföretagare, till dagens fokus på att bli marknadsledande och erbjuda trygghet och säkerhet till både företag och privatpersoner. Vi ser nu fram emot att nå nya höjder och strävar efter att bli den främsta aktören inom vår verksamhet i hela landet, säger Kevin Olsson

Han säger också att vara en del av en grön omställning är en av anledningarna till att man satsat så hårt och kommer att fortsätta att göra det även framgent.

Vi inser vikten av att vara en del av detta hållbara skifte och känner oss verkligen priviligerade över att få möjligheten att bidra till en mer miljövänlig vardag. Att vara med och forma en grönare framtid är en oerhört meningsfull och givande uppgift.

Nils Lund
nils@ehandel.se