Varumärket Röjk Superwear grundades 2010 av Jan-Fahrenheit Betros, som idag är delägare i bolaget tillsammans med Isabelle Persson och Linus Zetterlund.
Vi som idag äger och driver Röjk Superwear är en brokig skara med ett starkt gemensamt intresse för produktutveckling och miljö- och hållbarhetsfrågor, skriver trion på sin sajt.
Under 2019 växte bolagets omsättning med 12 procent, jämfört med året innan, och landade på 8,1 miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBIT) steg från 138 000 kronor under 2018 till 331 000 kronor i fjol.
Nu meddelar företaget att man plockar in nytt kapital och tillsätter tre nya styrelsemedlemmar, med bakgrund från byrå och it-branschen.
Med ny kompetens och påfylld kassa planerar Röjk att göra flera satsningar främst inom e-handel och hållbarhet, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Målet med nyemissionen är att bygga en helt ny e-handel samt att satsa ytterligare på hållbarhet. En ny företagsprofil och en färsk nätbutik planeras vara klara i september.
Syftet med nyemissionen var först och främst att få in nyckelpersoner, med rätt spetskompetens, in i bolaget, säger vd:n Yann Betros och tillägger:
Jag är stolt över den starka grund som jag har lagt för Röjk, vi har i flera år varit pionjärer inom svenskt friluftsliv och hållbarhet. Nu kommer vi tillsammans kunna förvalta och bygga vidare från den grunden och ta Röjk till nästa nivå.
Samtidigt väljer vd:n Yann Betros att lämna sin roll som styrelseordförande och istället fokusera på sin vd-roll i bolaget samt på design och produktutveckling. Han lämnar över ansvaret till Alfred Ruth, som har sedan tidigare investerat i Röjk. I samband med sitt nya uppdrag har Alfred nu gått in med nytt kapital i bolaget.
Jag har fullt förtroende för Alfred i den nya rollen som styrelseordförande. Han har rätt kompetens och erfarenhet av att bygga bolag och har dessutom samma värderingar som vårt företag, säger Yann Betros.
Jag ser fram emot att få satsa helhjärtat på design och produktutveckling och att driva bolaget vidare den kommande tiden framöver.
Alfred Ruth har varit med och byggt upp flera framgångsrika startups, tillsammans med ett stort riskkapitalbolag. Han har även grundat och drivit video-annonsbolaget Videoplaza.
Eftersom Röjk verkar i ett fält som nu genomgår en snabb omställning mot e-handel och driver en ny typ av kundrelation, känns det väldigt roligt att ta med sig beprövade metoder från tech-branschen in i bolaget, säger Alfred Ruth.
De två andra personerna som kliver in i styrelsen är Charlie Selin och Per Renhed, båda med tidigare erfarenhet av att utveckla och bygga varumärken.