Alla influencers jobbar inte heltid med sina sociala medier. En del driver sina kanaler vid sidan av andra jobb, ofta utan en registrerad verksamhet. Därför är faktureringsföretag som hjälper frilansare, eller giggare som de också kallas, att fakturera utan eget bolag till stor hjälp för många i branschen.
Vi har tidigare berättat om bland annat frilansplattformen Giggers, vars moderbolag Syncro Group förvärvade influencer marketing-byrån Collabs, influencernätverket Cube och jobbplattformen Happyr i fjol.
Och nu har konkurrenten Workamo, som i februari 2021 gick ihop med influencer-nätverket Beatly, tagit nästa steg i sin affärsexpansion.
Workamo lanserades i september 2020 och har nu förvärvat företaget Simpell för 19,5 miljoner kronor. Man plockar alla utestående aktier i Simpell och köpeskillingen kommer att betalas ut i nyemitterade aktier i Workamo.
Simpell startades 2018 och är en plattform där kreatörer och frilansare kan annonsera sina tjänster och ta betalt för sitt jobb.
Likt den kända gigplattformen Fiverr, är Simpell en riktigt bra plattform för giggare att marknadsföra sina tjänster på. Det här är därför ett naturligt steg för oss. Genom förvärvet kommer vi närmare frilansaren, säger Olof Norlander, vd för Workamo, till Di.
Efter att affären gått i lås är planen att Simpells plattform ska bli ”en oberoende marknadsplats för gigarbete”. Något som, enligt Olof Norlander, ska komplettera Workamos tjänster.
Fler frilansar i dag inom välutbildade arbeten. Många dras till flexibiliteten som det erbjuder som att kunna bo utomlands och då är det viktigt med tjänster som ser till att det sker på schysta villkor och har koll på allt som behövs för att man ska vara en del av samhället som skatt och pension. Vårt mål är att gigarbete ska normaliseras på ett helt annat sätt och få fram det positiva med att vara giggare, fortsätter Olof Norlander.
Under 2020 omsatte Workamo 4,5 miljoner kronor, samtidigt som man gjorde ett minusresultat på nära 350 000 kronor. Enligt Olof Norlander har man dock haft "en kraftig tillväxt" under 2021.
Det så kallade "venture builder"-bolaget Epti och den digitala bokföringsbyrån PE Accounting är majoritetsägare i Workamo. Epti är även sedan tidigare minoritetsägare i Simpell, som sedan start ska ha haft en årlig tillväxt på 30 procent. Företaget siktar på att öka omsättningen med 200 procent under 2022.