Bearingpoints rapport, som genomförts för sjunde gången, analyserar digital kundinteraktion inom fyra kategorier: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM. Detaljhandeln dominerar inte bara den totala rankingen, utan även kategorierna e-handel och e-CRM.
Topp 10-listan i årets bolagsranking domineras helt av detaljhandelsföretag.
Detaljhandeln sticker dessutom ut med förbättrade poäng i nästan alla kategorier, säger Björn Ahlgren, Partner på Bearingpoint i Sverige.
Ikea tar hem förstaplatsen i den totala rankingen med imponerande 4,07 poäng, tätt följt av Lyko (3,96 poäng) och H&M (3,93 poäng).
Möbeljätten har framför allt förbättrat sin digitala marknadsföring. Inom dagligvaruhandeln placerar sig Coop och ICA högst, båda med 3,57 poäng, på plats 16 respektive 17 i den totala rankingen.
Framför allt är det inom e-handel som detaljhandeln utmärker sig. Förbättringar inom säljsupport och köpprocess ligger bakom de starka resultaten.
Clas Ohlson toppar e-handelsrankingen med 3,94 poäng, tätt följt av Netonnet och Kronans Apotek, båda med 3,92 poäng.
För att behålla topplaceringarna behöver företagen fortsätta att utvecklas och möta kundernas behov, särskilt i dagens marknadsklimat med hög inflation och ökad konkurrens från globala e-handelsaktörer, säger Catharina Törnemo Fecko.
Detaljhandelsbolagen som är bäst på digitalisering:
Bolag |
Snittbetyg 2025 |
Snittbetyg 2021 |
Förändring |
Placering 2021 |
1. IKEA |
4.07 |
3.12 |
+0.95 |
17 |
2. LYKO |
3.96 |
- |
- |
- |
3. H&M |
3.93 |
3.33 |
+0.60 |
6 |
4. BOOZT |
3.81 |
- |
- |
- |
5. NETONNET |
3.78 |
3.39 |
+0.39 |
2 |
6. JULA |
3.71 |
- |
- |
- |
7. CLAS OHLSON |
3.69 |
3.24 |
+0.45 |
11 |
8. ELGIGANTEN |
3.68 |
3.32 |
+0.36 |
8 |
9. APOTEK HJÄRTAT |
3.68 |
3.19 |
+0.49 |
14 |
10. LINDEX |
3.68 |
- |
- |
- |
12. ÅHLENS |
3.61 |
3.14 |
+0.47 |
16 |
13. KAPPAHL |
3.61 |
- |
- |
- |
14. KJELL & Co |
3.58 |
3.03 |
+0.55 |
24 |
15. KICKS |
3.58 |
- |
- |
- |
18. KRONANS APOTEK |
3.57 |
3.15 |
+0.42 |
15 |
20. STADIUM |
3.53 |
3.08 |
+0.45 |
21 |
21. NELLY |
3.50 |
3.35 |
+0.15 |
5 |
24. APOTEKET |
3.45 |
3.32 |
+0.13 |
7 |
25. JYSK |
3.42 |
- |
- |
- |
26. POWER |
3.41 |
- |
- |
- |
28. RUSTA |
3.37 |
- |
- |
- |
29. BILTEMA |
3.36 |
- |
- |
- |
31. APOTEA |
3.34 |
2.94 |
+0,40 |
38 |
37. ELLOS |
3.27 |
- |
- |
- |
41. MIO |
3.22 |
- |
- |
- |
42. XXL |
3.22 |
2.96 |
+0,26 |
35 |
45. BYGGMAX |
3.20 |
2.95 |
+0,25 |
36 |
49.K-RAUTA |
3.14 |
2.53 |
+0,61 |
63 |
54. DUSTIN |
3.08 |
2.71 |
+0,37 |
58 |
60. GANT |
3.01 |
- |
- |
- |
64. CDON |
2.95 |
2.72 |
+0,23 |
56 |
66. NK |
2.95 |
- |
- |
- |
75. SYNSAM |
2.81 |
- |
||
78. SYNOPTIK |
2.78 |
- |
- |
- |
83. LAGER 157 |
2.65 |
- |
- |
- |
Lista: Dagligvaruhandel
Dagligvaruhandel |
Snittbetyg 2025 |
Snittbetyg 2021 |
Förändring |
Placering 2021 |
16. COOP |
3.57 |
3.19 |
+0.38 |
13 |
17. ICA |
3.57 |
2.94 |
+0.63 |
37 |
27. SYSTEMBOLAGET |
3.40 |
3.03 |
+0.37 |
24 |
39. WILLYS |
3.23 |
2.47 |
+0.76 |
67 |
46. Hemköp |
3.19 |
2.87 |
+0.32 |
45 |
56. MATHEM |
3.05 |
- |
- |
- |
61. CITY GROSS |
3.00 |
2.83 |
+0.17 |
48 |
Bearingpoint har undersökt 85 svenska företag från åtta olika branscher. De har tittat på hur digitalt mogna företagen är i sin kundkontakt, baserat på 268 kriterier inom fyra områden: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM. Företagen valdes ut efter omsättning och att besluten fattas i Sverige. Poängen ges på en skala från 0 till 5, där 0 betyder misslyckad och 5 betyder utmärkt.