Var övertydlig mot Google
För dig som e-handlare är kategorinamn på sajten ofta bra sökord, men du behöver säkerställa att de verkligen är relevanta för Google. Även om Google ständigt blir smartare och utvecklas, så är det inte självklart att sökordet uppfattas som du vill.
Om du till exempel driver en leksaksaffär på nätet har du kanske en kategori som heter ”Bilar”. För dig och mig är det självklart att kategorin leder oss till en sida där det finns leksaksbilar, med tanke på att vi befinner oss på en sajt som säljer leksaker. Men det är inte lika självklart för Google.
För att göra det tydligt för Google vad som faktiskt finns i kategorin bör du istället döpa den till ”Leksaksbilar”. Genom att vara övertydlig och öka relevansen i dina kategorinamn tryggar du upp för att Google uppfattar dig rätt, vilket gör att dina kunder hittar till dig när de googlar.
Maxa sidornas titlar
Sett ur ett SEO-perspektiv är titeln det absolut viktigaste elementet på en sida. Hur titeln är utformad är inte bara viktigt för din ranking på Google, utan har också inverkan på hur många som klickar på ditt sökresultat. Satsa på att skriva en relevant och säljande titel och maxa utrymmet. Som det ser ut i dag kan en titel i sökresultatet max ta upp 600 pixlar, vilket motsvarar cirka 68 tecken inklusive mellanslag.
E-handelssajter har många sidor där det är vanligt att titlarna sätts automatiskt. Detta resulterar ofta i att titeln för en kategorisida får samma namn som kategorin. I en e-handel för squashprylar med kategorin ”Squashrack” skulle detta innebära att titel automatiskt blir just ”Squashrack”. Rent rankingmässigt räcker detta ganska långt men du missar tillfället att berätta varför den som googlar ska välja just dig. I detta fall hade titeln ”Köp squashrack från Supersquash.se – störst utbud och bäst pris” varit betydligt mer lämplig.
Det är möjligt att bygga logik för att skapa bra automatiska titlar. Men oftast är det mödan värt att skriva titlar manuellt, då det ger bättre krut i sökresultatet. Har du en stor sajt och inte mäktar med att manuellt skriva titlar för alla sidor, satsa då på dina viktigaste produkter och kategorier.
Investera i relevant och unikt innehåll
Google gillar inte duplicerat innehåll, det vill säga kopior av samma text. En av de bästa investeringarna du kan göra för din e-handel är att se till att alla sidor har relevant text. De många sidor som e-handelssajter har är en stor SEO-mässig möjlighet, eftersom det innebär att det finns många sökord att synas på. Men för att lyckas med detta är det viktigt att du har bra och unikt innehåll på sidorna.
Har du tiotusentals sidor i din e-handel kan det kännas överväldigande att skapa unikt innehåll för alla, börja då med dina 100 viktigaste kategorier och produkter.
Sortera inte bort dig från sökresultatet
Det är viktigt att besökare enkelt kan sortera och filtrera fram produkter på din sajt, men samtidigt kan det försvåra för din SEO. Tyvärr är det ganska sällsynt att stöta på e-handelssajter med sorteringar och filtreringar som inte skapar onödiga sidkopior, något som Google inte alls gillar. Det kan hända att majoriteten av sidorna som Google hittar på din sajt är just dessa onödiga kopior, vilket kan resultera i att du försämrar din synlighet på Google.
Det bästa är om du bygger dina sorterings- och filtreringsfunktioner på ett sätt som inte skapar onödiga sidor. Om detta inte går vägen, använd Noindex-taggen på sidkopiorna som skapas. Förhoppningsvis kommer Google då strunta i att indexera dessa.
Glöm inte att adressändra dina sidor
Likväl som det är viktigt att adressändra i den fysiska världen så är det även i den digitala. Mitt företag Pineberry har precis bytt lokaler från Tulegatan till Kungsgatan i Stockholm. För att inte låta våra kunder stå och vänta på Tulegatan är det självklart att vi adressändrar. På samma sätt är det minst lika viktigt att du pekar om din adress i den digitala världen.
Tar du bort en kategori eller en produkt i din e-handel måste du se till att peka om sidan med en 301 redirect ("sidan har flyttats") till en relevant sida. Då leder du dina besökare vidare rätt och gör det möjligt att behålla den borttagna sidans Google-rankning. Om det även är så att det pekar länkar från andra sajter till den borttagna sidan i fråga, är det ännu viktigare att peka om sidan. För på så vis återvinner du den länkkraft som gått förlorad när sidan svarat med en 404 ("sidan hittades inte").