Vann budgivningen i Musikhjälpen.
När Therése Lindgren auktionerade ut sitt Instagramkonto under Musikhjälpen var det många företag som var villiga att lägga ett bud. Auktionen innebar att vinnaren fick låna influencers Instagram story under en hel dag.
En opportunistisk handling
106 bud och 102 000 kronor senare stod elbilsföretaget Carla som vinnare. 102 000 kronor är kanske inget vilket företag som helst har över i budgeten men Carla såg möjligheten – och tog den. Influens kontaktade Marika Baltscheffsky, CMO på Carla, för att fråga hur de resonerade kring budgivningen.
Det är mycket pengar, men en väldigt kostnadseffektiv medieinvestering sett till räckvidd och engagemang, som dessutom bidrog till Musikhjälpens arbete, skriver hon i ett mail till Influens.
Även om varken möjligheten eller budgivningen gick att förutse förrän Musikhjälpen drog igång ser inte Marika Baltscheffsky pengarna som en “spontan utgift”.
Vi har redan budgeterat för influencersamarbeten och kunde lägga bud inom denna budget så jag ser det inte som en "spontan utgift" i det avseendet, utan snarare en opportunistisk handling som ger mervärde.
Smart medieinvestering
Enligt Marika Baltscheffsky gav influencerns initiativ företaget en möjlighet att bidra till Musikhjälpen samtidigt som de kunde göra en smart medieinvestering. Utöver Therése Lindgrens breda målgrupp har hon också en profil som miljökämpe med värderingar som enligt Marika Baltscheffsky passar Carla väl.
Det var ju flera företag som tampades i auktionen, och vi vann på sekunden, så vi var inte ensamma om att inse vinstens värde
Hur de planerar att nyttja influencers konto, eller om de har några särskilda strategier, vill hon inte berätta.
Det får ni se när dagen kommer, men planeringen är i full gång och vi kan utlova spännande överraskningar som man inte vill missa!