Den amerikanska diverse-butiken JC Penney har hittat ett sätt att kombinera sina fysiska butiker med sin e-handel, så att det hela resulterar i mer klirr i kassan från kunderna. Genom att satsa på omnikanal har de fått 70 procent av kunderna att gå in på webben innan de besöker butiken.
Dessutom görs över 50 procent av beställningarna i e-handeln via skärmar i någon av de 250 fysiska butiker som idag har en omnikanallösning - och 40 procent av onlinebeställningarna plockas upp i fysisk butik.
40% köper mer när de hämtar paket i butik
Det senare kan emellertid ha sin naturliga förklaring. För att få varan levererad till dörren måste man handla för minst 99 US dollar för att slippa betala fraktavgift. Men för den som istället väljer att hämta upp paketet i fysisk butik behöver köpet bara ha kostat 25 dollar för att kunden ska slippa betala frakten.
- Vi förstår att eftersom vi kan leverera i butik, så kan vi också ha en lägre leveransavgift. Det minskar frakttiderna och ger mer trafik, ska en icke namngiven taleskvinna ha sagt till Internet Retailer.
Och just lösningen där kunderna kan hämta upp varan i butiken utan extra kostnad har lett till en ökad merförsäljning. 40 procent av kunderna passar nämligen på att handla något extra när de ändå är i butiken för att hämta upp sitt paket.
1 av 4 butiker har omnikanal
Totalt har kedjan 1000 fysiska butiker, vilket alltså innebär att en fjärdedel jobbar med omnikanal. Trots att de flesta av de fysiska butikerna alltså inte har någon sådan lösning så har satsningen gett ett tydligt klirr i kassan för JC Penney.
En annan nyckel för att få ut det mesta av omnikanallösningen har varit att förstå den mobila trafiken, som i dagsläget utgör mer än hälften av trafiken i webbshoppen. Lösningen blev att företaget i april lanserade en egen app för att bättre kunna anpassa webben för kunderna.