Den statliga innovationsmyndigheten Vinnova beviljar nu ekonomiska medel till inte färre än sju olika projekt, som alla syftar till att utveckla nya tekniska lösningar för att underlätta e-handel.
Totalt 13 miljoner till sju olika projekt
Totalt ska 13 miljoner kronor delas ut och projekten rör bland annat klockarmband som ska kunna kopplas till betaltjänster, klädköp via videoklick och en hjälp att hitta rätt storlek när man köper kläder online.
Samtliga projekt som beviljas pengar ingår i kategorin så kallad fashiontech, som innefattar en digitalisering av modebranschen och är ett av Vinnovas nuvarande satsningsområden.
- Svensk modeindustri har en snabbt tillväxt, samtidigt som vi är starka inom informations- och kommunikationsteknik. Genom att koppla ihop dessa områden finns det potential för ett nytt svenskt styrkeområde, som kan skapa tillväxt och nya jobb, säger Erik Sundström, ansvarig för satsningen på Vinnova, i ett pressmeddelande.
Antenn på chip ska kopplas till plattform
Just projektet som ska utveckla klockarmband som kan kopplas till betalkortslösningar, kommer bland annat att drivas av e-handelsföretaget Triwa, som själva säljer olika klock-produkter. Två av de tretton miljonerna kommer att gå till det projektet. Tanken är att de ska ta fram ett chip med en antenn på, som sedan sys in i ett läderarmband för klockor och kan kopplas till betaltjänster via en plattform.
Triwa grundades 2007 av fyra unga män vid namn Tobias Eriksson, Ludvig Scheja, Harald Wachtmeister och Didrik Wachtmeister. Företagsnamnet är en förkortning och står för “Transforming the Industry of Watches”. Idag finns företaget på 25 marknader.
Bland de övriga som beviljats pengar återfinns bland annat Lunds respektive Stockholms universitet, samt flera teknikbolag. Triwa kommer i sitt projekt att samarbeta med teknikföretaget Fidesmo, som också specialiserat sig på just klockor.