Gordon Delivery tar det inte kallt. Bolaget som nischat sig inom leveranser av kyld mat vill bli grönare.
Gordons förpackningslösning Gordon Circular får nu 2 miljoner kronor i stöd från innovationsmyndigheten Vinnova. Pengarna öronmärks till vad Vinnova kallar för "klimatneutral e-handel".
Gordon ska med pengarna på fickan – och tillsammans med sina projektpartnerns Coop, Samhall, Mylla och AD Company – vidareutveckla Gordon Circular-konceptet.
Genom Gordon Circular kan vi minska den klimatpåverkan som engångsförpackningar innebär. Vi är väldigt glada att Vinnova valt att stödja vårt projekt, kommenterar Gordons vd Ali Ghoce.
Det rör sig alltså om flergångsförpackningar för hemleveranser av mat – och projektet ska nu pågå i ett och ett halvt år.
Med Gordon Circular kan antalet pappkassar och kartonger som används vid hemleveranser av livsmedel minskas för att istället ersättas med en cirkulär lösning där förpackningen går i retur, tvättas och görs redo för en ny leverans, framgår det av ett pressmeddelande.