ANNONS

De dubblade omsÀttningen trots utmaningar: "Satsar pÄ Norden"

Anders Schoug, vd och delÀgare, och medgrundaren Magnus Lindgren

"Stor konkurrens i Sverige".

ANNONS

Förra Äret sÄ meddelade e-handelsföretaget Ongoal att man planerade att dubbla mot 2020 Ärs försÀljningssiffror, pÄ strax över 8 miljoner kronor. Man nÄdde dock inte riktigt 16 miljoner, men det var ruskigt nÀra. Nu Àr siffrorna nÀmligen inne och 2021 slutade med 15,7 miljoner kronor i omsÀttning.

Vinsten tar samtidigt en smÀll mot föregÄende Är, men Ongoal Àr dock fortsatt lönsamma. Rörelseresultatet landar pÄ cirka 15 000 kronor, jÀmfört med 2020 dÄ det lÄg runt miljonen.

Vi Àr mycket nöjda med 2021, dÄ vi hade som mÄl att dubblera omsÀttningen och vi lyckades i stort sett med det. Detta trots stor konkurrens i Sverige och med leveransproblem under Äret och att en av vÄra kategorier, innebandy, haft det mycket svÄrt under pandemin, sÀger Anders Schoug, vd och delÀgare, i en kommentar till Ehandel.

Pengarna Àr i padel och fitness

Ongoal Àr en av flera aktörer som rider pÄ den mycket starka padelvÄgen och Àven om man ocksÄ sÀljer produkter för till exempel innebandy, tennis och löpning sÄ Àr det just padeln som bidragit till omsÀttningen.

TillvÀxten har frÀmst kommit frÄn padel men Àven frÄn fitness. Vi har under den senare delen av 2021 investerat i mer personal och plattform för att kunna vÀxa vidare, sÀger Anders Schoug.

Att sÀlja padeltillbehör rÀcker dock förstÄs inte i dagens e-handelslandskap, med flera starka konkurrenter. Utan man mÄste hÄlla hÄrt i kunderna, nÄgot som Ongoal sÀger sig vara bra pÄ.

Vi ser att vi vÀxer snabbt bÄde för att vi har ett bra sortiment till rÀtt pris som vÄra kunder uppskattar, tillsammans med snabba leveranser och en kundservice som verkligen hjÀlper vÄra kunder till rÀtt utrustning. Detta har gett oss mÄnga stamkunder som har Ongoal som sitt förstaval för sportutrustning.

“Precis gĂ„tt igĂ„ng med Norge”

Anders Schoug avslöjar att företaget just nu jobbar med att ta in nytt kapital för att öka tillvÀxttakten Ànnu mer. TillvÀxten ska man bland annat hitta internationellt, och bolaget planerar att öka utlandssatsningarna.

2022 ska dock bjuda pÄ ett tuffare klimat Àn i fjol, precis som hos mÄnga andra e-handlare.

I Är Àr vi 40 procent upp, och ser fortsatt tillvÀxt trots att mÄnga e-handlare har en tuffare start pÄ 2022. Vi satsar nu pÄ tillvÀxt i Norden, dÀr vi precis har gÄtt igÄng med Norge, Danmark och Finland. Vi ser ocksÄ en efterfrÄgan vÀxa bÄde frÄn Europa och lÀnder utanför, sÀger Anders Schoug och avslutar:

VÄrt mÄl Àr att vÀxa med 50 procent i Är och vi tittar ocksÄ pÄ att öppna ett kombinerat showroom, kontor, lekplats för sportnördar dÀr man kan testa all utrustning vi sÀljer.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se