Det svenska modevarumärket Holebrook grundades 1999 och har sedan start fokuserat på att skapa kläder som belastar miljön så lite som möjligt. De säljer sina plagg både via egna e-handeln, samt plattformar som Zalando.
Nu tar de nästa steg på sin resa mot att bli än mer hållbara. De har nämligen bytt ut emballagepåsarna i plast mot papperspåsar. Man har sedan tidigare även leveranspåsar i papper.
Vi arbetar hårt för att minska klimatavtrycken på alla sätt. Vi skapar hållbara plagg, i naturliga material med lång livslängd som tillverkas på ett ansvarsfullt sätt i Europa. Vi är därför väldigt stolta över att ta ytterligare ett steg och kunna leverera våra plagg i återvinningsbara, FSC-certifierade papperspåsar, säger Daniel Svensson, vd för Holebrook, i en kommentar.
Certifieringen innebär att fibern kommer från hållbart skötta skogar. Att det blev just papper handlar om att det är ett av de mest återvunna materialen. Dessutom anser man att det finns en välutvecklad infrastruktur för återvinning, samt stor efterfrågan på återvunnen fiber.
Vi har sedan starten en hållbar affärsmodell och vi lämnar inget utrymme för kompromisser. Det gäller allt från material, design och tillverkning - och nu även leverans. Om ett visst material eller en speciell tillverkningsteknik inte finns att tillgå i Europa till exempel, ja, då får vi tänka om. Hållbarhet handlar i grunden om de val vi gör, säger Daniel Svensson.
I Svea Banks senaste rapport, E-handelsläget, såg vi att flera e-handlare i dag väljer att inte jobba aktivt med hållbarhetsbiten. Man uppgav att det främst handlar om att inte tror sig kunna göra någon större skillnad, eller saknar kunskap och incitament för att bli mer hållbara.
Ett incitament skulle kunna vara ett ekonomiskt sådant, men det kan faktiskt vara mer kostsamt att arbeta mer hållbart. En tuff ekvation för de e-handlare som redan sliter med små marginaler.
"Vi har en stark tro"
Att byta till papperspåsar blir också dyrare för Holebrook. Kostnaden ökar med 50 öre per plagg, men det här är en kostnad som e-handlaren säger att de själva tar och som inte landar på konsumenten.
Vi har en stark tro på att konsumenternas medvetenhet och krav på hållbarhet kommer att öka i en högre takt än vad vi sett hittills. Som varumärke i en utsatt bransch som står för stor klimatpåverkan är det extremt viktigt att ha en tydlig hållbarhetsstrategi på plats. En strategi som ska omvandlas i praktiken genom en anpassad organisationsstruktur och som innebär att man genom konkreta handlingar tar sitt ansvar samt genomför de förändringar som krävs, avslutar Daniel Svensson.
Holebrook växte omsättningen från 72,4 till 78,5 miljoner kronor under sitt senast registrerade verksamhetsår, vilket är 2022/23. Resultatet, efter finansiella poster, landade på 11,7 miljoner kronor - en ökning från 10,6 miljoner året innan.
LÄS ÄVEN: Många e-handlare nobbar gröna satsningar: "Största misstaget"