Norvestorägda The North Alliance inleder en storsatsning på e-handel med målsättningen att bli marknadsledande i Norden. De slår ihop sina e-handels- och digitalbyråer i Sverige, Norge, Danmark och Polen i ett gemensamt varumärke, som får namnet NoA Ignite. Det blir även koncernens största affärsområde.
På NoA Ignite ska vi hjälpa våra kunder att växa sin försäljning i digitala kanaler. Tillsammans med resten av NoA blir vi unika genom att vi samlar expertis inom varumärke, design, digitala touchpoints, innehåll och distribution. Det är först när man behärskar alla de här delarna som man kan erbjuda det helhetsgrepp som krävs för att lyckas med sin digitala affär, säger Jonathan Pettersson, vd på NoA Ignite i Sverige, i ett uttalande.
Den nyförvärvade e-handelsbyrån Oawkwood slås ihop med Making Waves under det nya varumärket och förhoppningen är att bli "den självklara nordiska partnern för digital tillväxt".
För stora företag som vill framtidssäkra sin digitala affär räcker det inte längre med att bygga IT-infrastruktur, design och kommunikation separat, det måste vara integrerat från första början. Som första aktör i Norden kan vi nu erbjuda en bredd som gör just det, säger Mikael Jørgensen, koncernchef på NoA.
Sebastian Broms, tidigare grundare och vd på Oakwood, blir komerssiell chef på NoA Ignite. Och han tror att de som kommer att ha störst uppförsbacke när de ska digitalisera sin affär framöver är de riktigt stora aktörerna.
Det största misstaget de stora bolagen gör är att behandla sin e-handel som en IT-fråga istället för att förstå att design, kommunikation och varumärke är de affärskritiska faktorerna för att skapa ett erbjudande som sticker ut och ligger i linje med kundernas förväntningar. Med resten av hela NoA-familjen ser vi fram emot att kunna erbjuda en i e-handelsvärlden helt unik helhetslösning som stärker alla delar av affären, säger Sebastian Broms.