ANNONS

De bygger en grönare e-handel: "100 procent hållbart är naivt"

Michelene Lindblad och Therese Lundquist ligger bakom Green Little Heart

"Detta är inte en vanlig e-handel på något sätt".

ANNONS

Marknadsplatserna blir fler och fler i Sverige, även om de fortfarande utgör en relativt liten del av e-handeln. Under 2020 grundades ännu en, nämligen Green Little Heart som fokuserar på hållbarhet. Bakom marknadsplatsen står Therese Lundquist och Michelene Lindblad, som båda har bakgrund inom retail.

Målsättningen med plattformen är att göra det enklare för konsumenter att hitta certifierade och hållbara produkter inom olika kategorier.

Genom att erbjuda företag hållbarhetsgranskning för att säkra upp produktionskedjor, etiska regler och hållbarhetskonsumtion så kan vi hålla det grönt i alla led. Vem har sagt att mode inte kan vara hållbart? säger Michelene Lindblad, vice vd och grundare på Green Little Heart.

I dag har man varumärken som bland annat the Ace Bag, Cosmopharma och Infinite Denim. Och fler ska det bli.

Den långsiktiga målsättningen är att vara en samlingsplats för hållbar kunskap, inspiration, shopping och att skapa ett stärkande community. Vi vill arbeta för samverkan, för att lyfta och inspirera. Vårt talesätt att ”ingen kan göra allt, men alla kan göra något” tydliggör behovet av att det här är en resa, ingen blir någonsin 100 procent hållbar. Utan genom att hitta små sätt att förändra sin vardag mot en mer hållbar livsstil så vill vi hjälpa den stora massan av konsumenter att navigera i detta och även att hitta underbara varumärken och produkter att handla och ha en relation med, säger Therese Lundquist, vd och grundare, till Ehandel.

Hon menar att plattformen är ett viktigt steg för en mer hållbar handel. Utöver att erbjuda en mängd mer hållbara produkter, så ska man också försöka guida kunden genom resan.

Det är när väldigt många börjar förändra hur de lever, som vi kan uppnå verklig effekt. Vi vill också tydliggöra behovet av att vara en upplyst konsument. Vi ska veta vad som är bakom den produkten som vi handlar. Plattformen behövs för att alltför stort fokus idag läggs på kortsiktiga resultat och det är helt enkelt inte hållbart. Med en pågående pandemi och en planet som mår väldigt dåligt där djur och människor utnyttjas på fruktansvärda sätt - så måste vi ta ett större ansvar för våra egna handlingar.

"Ska inte vara tråkigt"

Dessutom vill man göra den hållbara shoppingresan så rolig som möjligt.

Bara för att det är hållbart så ska det inte vara tråkigt. Vi kommer från retail och älskar mode och skönhet, men det ska inte behöva vara på bekostnad av varje sig människor, vår planet eller djur. Det går att skapa detta hållbara livsstilsuniversum och det är det som vi precis har börjat med. Vi har alla ett ansvar att skapa nya KPI:er där de ekonomiska bara är en del – på det måste vi lägga miljö och etiska frågor. Vi kommer driva dessa frågor.

Vi har tidigare rapporterat om att just hållbar handel är en svårnavigerad djungel. EU gav branschen bakläxa för att svänga sig med hållbarhetsbegrepp, utan att det riktigt framgick vad som egentligen är hållbart med produkterna och varför. Det hoppas Green Little Heart kunna råda bot på. Men det märks att sajten är ung. Vid en titt på några av produkterna framgår just den informationen tydligt, medan det under andra saknas helt. Ett resultat av att marknadsplatsen är i en tidig fas i livet.

Hur kan ni ändå försäkra kunderna om att det verkligen är hållbara val de gör?

De varumärken som är med på sajten nu är de som vi själva har sökt upp och gjort en screening på. Det går inte att bli en så kallad vendor på Green Little Heart utan att vi har godkänt varumärket. Vi har även lagt till en etisk policy. Utifrån typ av produkt så har våra varumärken tydliggjort i sina egna kanaler att de platsar på Green Little Heart. Vi har även lagt till en etisk policy. Utifrån typ av produkt så har våra varumärken tydliggjort i sina egna kanaler att de platsar på Green Little Heart. Vi håller på att utveckla vårt eget system som kommer implementeras på siten för att ytterligare förtydliga detta, säger Therese Lundquist.

LÄS ÄVEN: ”Consious” och ”sustainable” granskades – nu får e-handlarna kritik

"Vi gör anspråk på jordens resurser"

Green Little Heart har också satt upp en diger förklaring under avsnittet "Om oss" på sin hemsida, där konsumenterna kan grotta ned sig i hur företagets processer går till. Och det är inte bara fokus på hållbarhet gentemot miljö som tas med i beräkningen innan man får sälja på plattformen.

För oss handlar ju inte hållbarhet bara om miljö, utan även etiska och sociala frågor är av stor vikt. Även hur varumärket i fråga kommunicerar i sina kanaler vad gäller till exempel val av modeller och hur man tar hand om sina anställda. Sedan gör vi en egen audit på oss själva var tredje månad. Vi har hjälp av två hållbarhetsexperter som sätter upp dessa processer för oss. Vidare släppte vi en ny version av siten i fredags, så vi håller som bäst på att fylla viss information som ska dit.

Sedan är det en hållbarhetsresa vi inbjuder till. Vi erbjuder även våra vendors hjälp med att bli än mer hållbara, eftersom det arbetet aldrig slutar. Man blir aldrig klar, utan det är en pågående process och där finns vi och supportar. Viktigt att förtydliga är att vi har en hög minsta nivå av hållbarhet.

Samtidigt som man vill erbjuda ett mer hållbart alternativ får kunderna också möjligheten att klimatkompensera på sajten. Ett lite annorlunda val kan tyckas, eftersom produkterna i sig ska vara mer hållbara.

Att tro att det finns något som är 100 procent hållbart är naivt. Att vi lever betyder att vi gör anspråk på jordens resurser på något sätt. Från den plasten får man sen som individ, medmänniska och företag verka för att minimera sin påverkan, förklarar Therese Lundquist.

Vi håller tillsammans med CLMTE på att implementera en möjlighet i kassan att även klimatkompensera redan klimatsmarta produkter. Det ger ytterligare en dimension till våra kunder och varumärken. Tillsammans med CLMTE jobbar vi hårt för att de pengar ska gå till projekt som gör skillnad. Och inte handla om att man köper sig rätten till att konsumera. Vi vill också vara tydliga med att vi gillar handel, men det gäller att uppmuntra till hållbar handel. Då tror vi att det är skönt att veta att man kan handla på en plattform där ens köp bidrar till många positiva förändringar för klimat, människor och djur, fortsätter hon.

"Green washing kommer bli ett problem"

Utöver mode och skönhetskategorier ser man fram emot att utveckla matkategorin, heminredning och att lägga till fordon som eldrivna motorcyklar för att bli en fullskalig marknadsplats. Att bygga en marknadsplats i sig är förstås en stor utmaning, men att bygga en som från grunden bygger på höga ambitioner om hållbarhet kommer med ytterligare svårigheter.

Själva begreppet marknadsplats, med tillhörande funktioner, är fortfarande ganska nytt här i vår del av världen. I Kina till exempel sker nästan all handel online på marknadsplatser och i USA är siffran nära 50 procent. Vi har märkt att inte jättemånga har koll på vad det egentligen innebär, även om det finns andra marknadsplatser här i Sverige. Vi har själva fått bli experter och vara starka i vår egen övertygelse då detta inte är en vanlig e-handel på något sätt.

Vi vill att en transaktion ska vara en konsekvens av att man har tillgodogjort sig av någon form av information om till exempel veganskt läder eller naturlig hudvård och sedan väljer man att handla. Vi vill också arbeta med fokus på kvalité och inte kvantitet eftersom vi verkligen vill göra skillnad – stort fokus på kvantitet blir kortsiktigt. Det har varit en utmaning att förtydliga detta för support som vi behövt med till exempel de tekniska delarna. Sedan har det gått inflation i begreppet hållbarhet – helt plötsligt är det ordet med i nästan all kommunikation för närvarande.

Med sajten igång ser man nu med tillförsikt fram emot att fortsätta växa och försöka få fler att shoppa mer hållbart.

Att skapa ett hållbart livsstilsuniversum är något som jag har haft i min hjärna i över två år men det har inte funnits tid att ta tag i det. Nu gör vi det och det är så underbart – samtidigt är det jätteviktigt att det blir på riktigt. Vi har därför nu satt upp egna riktlinjer, som vi kommer implementera på siten här under våren, vilka kommer att tydliggöra allt vad vi och våra varumärken gör – för att undvika green washing, som kommer bli ett stort problem framöver, avslutar Therese Lundquist.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap