ANNONS

BHG bygger en e-handelskoncern - ska bli störst i Norden

Emma Pålsson, vd för Bygghemma Nordic

Samlar varumärkena under ett bolag.

ANNONS

BHG Group har arbetat en längre tid för att hitta effektiviseringar och kostnadsbesparingar, för lönsam tillväxt. Nu har turen kommit till e-handelsledet och där heter lösningen konsolidering.

Man samlar nämligen varumärkena Bygghemma.se, Bygghjemme.no, Byghjemme.dk, Polarpumpen.se, Hemmy.se, Vitvaruexperten.com, Byggshop.se, Badshop.se, Golvshop.se, Svensk Installationspartner, Netrauta.fi och Taloon.com under ett tak: Bygghemma Nordic.

På så sätt ska man kunna dra nytt av konsolideringssynergier på samtliga marknader där man är verksamma i dag. Dessutom blir bolaget vad man beskriver som ett "Home Improvement Powerhouse", som ska etablera en dominerande ställning i kategorin online.

Vår strategiska ambition är att vara den mest pålitliga plattformen inom Home Improvement för samtliga kunder, en DIY one-stop-shop där du hittar allt du behöver för dina renoveringsprojekt. Genom att verka så nordiskt som möjligt, med lokal närvaro, får vi ut det bästa av både lokala preferenser och central skalbarhet, säger Emma Pålsson, vd för Bygghemma Nordic.

Man skriver dock att de lokala enheterna kommer att fortsätta att operera under sina oberoende varumärken, i nära samarbete med befintliga partners och kanaler. Förhoppningen är att kunna nyttja skalbarhet där möjlighet finns.

Vi har en unik affärsmodell, tack vare vår drop-shipment-struktur, som möjliggör ett oslagbart sortiment till konkurrenskraftiga priser inom alla DIY-kategorier. Att redan idag kunna erbjuda mer än 900 000 produkter från 1 500 olika starka och välkända varumärken skapar en stark grund för att fortsätta resan mot att bli nummer ett i Norden, säger Emma Pålsson.

Nils Lund
nils@ehandel.se