När man inte kan resa men ändå vill marknadsföra sommarplagg i tropisk miljö, har Bambuser nu lanserat möjligheten att klistra in valfri plats i bakgrunden i sitt livevideoshopping-event. Mer konkret har företaget släppt en ny funktion som med en ny uppdaterad 3D-grafik sätter personerna i bilden i en valfri omgivning.
Det senaste året har livevideo-shopping-trenden, där intresset ökar både bland återförsäljare och kunder, bevisat att den är här för att stanna. Nu när formatets är bekräftat av användarna och är det dags att utveckla de tekniska delarna och göra upplevelsen ännu mer verklighetstrogen, säger Sophie Abrahamsson, Chief Commercial Officer på Bambuser, i ett pressmeddelande.
Lindex var en av de första som testade den nya funktionen i en livesändning den 20 maj. Man sände direkt från ett green room hos Virtual Star Studios, en av Europas mest avancerade en grafikmotor beläget strax utanför Stockholm, samtidigt som tittarna fick intrycket av att programledarna befann sig på en strand. Något som möjliggjordes med hjälp av "Unreal Engine", en grafikmotor som främst används i spelutveckling och som möjliggör världar och miljöer som närmar sig verkligheten.
Live Video Shopping är ett mycket kraftfullt verktyg för Lindex, och på oerhört kort tid har det blivit en viktig kanal för Lindex där vi kan interagera med våra kunder. För vår sommarkollektion ville vi ge kunderna en helt ny upplevelse, och vi ser i efterhand att denna typ av premiumproduktion driver nästa nivå av konvertering, säger Susanna Antonini, PR and Influencer Marketing Manager på Lindex.
Sändningen hade högre klickfrekvens, jämfört med tidigare liveshoppingevent, och överträffade alla förväntningar. Showen hade mer än dubbelt så många tittare och konverteringen ökade och uppnådde en 55-procentig klickfrekvens. Det är högre än genomsnittet, skriver Bambuser och förklarar att företag i genomsnitt landar på 21 procent.