Drive in har blivit en mycket populär tjänst i år och införts av flera både större och mindre aktörer. För den Luleå-baserade matlagningsbutiken Lyckas med mat blev det inte bara räddningen, utan till och med succé. De stängde helt för butiksbesök och satsade istället på en drive in-lösning där kunderna klickade hem sin beställning online och sedan plockade upp dem med bilen på parkeringen utanför.
Ett beslut som togs oerhört väl emot. Faktum är att man till och med lyckades öka omsättningen med 75 procent, jämfört med julhandeln förra året.
Vi har sålt långt över vad vi räknat med och vi har skickat väldigt mycket paket i december, berättar butiksinnehavaren Peder Näslund för SVT.
Framgångsreceptet då? Jo, faktum är att man varit e-handlare redan sedan bolagets början, något som naturligtvis underlättat vid omställningen.
Vi har varit en webbutik sedan 2006 och vi gör all marknadsföring på internet, säger Peder Näslund.