Budbee har vuxit kraftigt den senaste tiden och nu får man ytterligare vind i seglen. AMF blir ny storägare efter att ha stoppat in 240 miljoner kronor i en ny investeringsrunda, som totalt inbringade 525 miljoner kronor. Även Stena Sessan, Kinnevik och H&M CO:LAB, alla delägare sedan tidigare, deltog i rundan.
Budbee är ett väldigt intressant svenskt bolag med konkurrenskraftiga, smarta lösningar inom en bransch med hög strukturell tillväxt. Deras hållbarhetsambition, med målet att samtliga transporter ska vara fossilfria 2022, bidrar till bolagets attraktionskraft och framtidsutsikter. Vi ser fram emot att vara en långsiktig och aktiv ägare i Budbee under deras fortsatta tillväxtresa, säger Anders Oscarsson, Head of Equity på AMF, i ett pressmeddelande.
Budbee har under året expanderat sina leveransområden i Sverige, lanserat sina paketboxar och levererade under Black Week inte mindre än 200 procent fler paket än samma period 2019.
Nu har värderingen på bolaget ökat från 1,2 miljarder, i april förra året, till dagens 2,7 miljarder kronor.
När jag grundade Budbee år 2015 såg mitt team och jag snabbt en enorm potential i teknologins förmåga att förbättra leveranser inom e-handeln. Idag har vi byggt en tjänst som uppskattas av miljontals människor i Sverige, Nederländerna, Danmark och Finland. AMF är ett av Sveriges ledande pensionsbolag och vi är väldigt glada att välkomna dem ombord, säger Fredrik Hamilton, grundare och vd på Budbee.