Budbee har vuxit kraftigt den senaste tiden och nu fĂ¥r man ytterligare vind i seglen. AMF blir ny storägare efter att ha stoppat in 240 miljoner kronor i en ny investeringsrunda, som totalt inbringade 525 miljoner kronor. Ă„ven Stena Sessan, Kinnevik och H&M CO:LAB, alla delägare sedan tidigare, deltog i rundan.
Budbee är ett väldigt intressant svenskt bolag med konkurrenskraftiga, smarta lösningar inom en bransch med hög strukturell tillväxt. Deras hĂ¥llbarhetsambition, med mĂ¥let att samtliga transporter ska vara fossilfria 2022, bidrar till bolagets attraktionskraft och framtidsutsikter. Vi ser fram emot att vara en lĂ¥ngsiktig och aktiv ägare i Budbee under deras fortsatta tillväxtresa, säger Anders Oscarsson, Head of Equity pĂ¥ AMF, i ett pressmeddelande.
Budbee har under Ă¥ret expanderat sina leveransomrĂ¥den i Sverige, lanserat sina paketboxar och levererade under Black Week inte mindre än 200 procent fler paket än samma period 2019.
Nu har värderingen pĂ¥ bolaget ökat frĂ¥n 1,2 miljarder, i april förra Ă¥ret, till dagens 2,7 miljarder kronor.
När jag grundade Budbee Ă¥r 2015 sĂ¥g mitt team och jag snabbt en enorm potential i teknologins förmĂ¥ga att förbättra leveranser inom e-handeln. Idag har vi byggt en tjänst som uppskattas av miljontals människor i Sverige, Nederländerna, Danmark och Finland. AMF är ett av Sveriges ledande pensionsbolag och vi är väldigt glada att välkomna dem ombord, säger Fredrik Hamilton, grundare och vd pĂ¥ Budbee.