Det råder Black Friday-feber i handeln och för Rugvista Group, som äger Rugvista och Carpetvista, är det inget undantag. Och jo då, även mattor säljer som bara den under årets mest shoppingtäta period.
Jag har erfarenhet från fashion och kan säga att betydelsen av den här perioden är mycket lägre inom mattor. Men det är fortfarande en viktig period, hela Q4 och Q1. Det är kallt ute och man kan se en tydlig korrelation där efterfrågan överlag går upp för mattor. Sen är det också en period där man är ute och shoppar online och letar runt med avsikt att köpa - något som också gynnar oss, säger Michael Lindskog, vd på Rugvista, till Ehandel.
Men trots Black Friday-periodens popularitet ser vi både handlare och konsumenter som ifrågasätter reafesten. De förstnämnda ser hur marginaler pressas rejält och de sistnämnda har blivit allt mer miljömedvetna. Hos vissa aktörer ser man även hur kunder håller sig hela året, för att sedan göra sina inköp under den här kampanjperioden. Men det här vållar inga större bekymmer för mattkoncernen.
För oss är det ingenting som är jättenegativt. Vi är inte i en situation där vi till exempel säljer samma skor som 15 andra, där det blir helt avgörande att ha det bästa erbjudandet. Vi producerar och säljer våra egna produkter, så majoriteten av sortimentet kan bara köpas hos oss. För oss handlar det mer om att ha rätt sortiment för de kundgrupper vi går mot och sen att vara med och dra nytta av den övergripande retailmiljön under den här perioden, säger Michael Lindskog.
Har ni också konsumenter som sparar sig till Black Friday-perioden, eller ser ni att de som redan gjort inköp under året köper på sig mer på rean?
Det finns vissa som väntar och försöker hitta den bästa dealen. Vi ser även att vissa marknader är lite mer dealdrivna, så vi ser liknande mönster i vår kategori som i fashion.
Black Friday får en hel del kritik också, hur ser ni på den här perioden?
Hållbarheten, som vissa har klagat på, är en viktig aspekt för oss. Men man måste också försöka förstå hur kunderna tycker och tänker. Jag tycker att det blir väldigt generalistiskt med vissa av de här utspelen, för det man säger i förlängningen är att kunderna inte kan fatta egna beslut.
"Finns jättestor potential"
Rugvista rapporterade nyligen sitt tredje kvartal. Där visade man upp ytterligare tillväxt, från 116 till 141 miljoner kronor. Däremot sjönk rörelseresultatet från 24,4 till 22,9 miljoner. Något som kunde härledas till ytterligare investeringar och förra årets ovanligt stora positiva valutaeffekt, enligt bolaget. Och tongångarna är fortsatt positiva även under innevarande period.
Vi levererade ungefär 30 procent organisk tillväxt i Q3, så det var en hyfsat stark period för oss om man jämför med förra året. Sen nu i Q4 möter vi självklart tuffa jämförelsetal, men jag är överlag nöjd.
Ser ni några effekter av minskade restriktioner, där kunder eventuellt börjar leta sig tillbaka till butiker istället?
Vi såg under Q2 och Q3 temporära dippar i sökvolymen i vissa länder. Det skulle kunna vara en indikation på att i vissa länder handlar fler offline under vissa perioder. Men vi anser att mattor fortsatt är en kategori där det finns jättestor potential online och vi ser att fler flyttar sina inköp ut på nätet.
Det låter på dig som att allt flyter på rätt bra, med andra ord?
Det flyter på. Sen får vi se kring just julen där vi förra året såg ett väldigt extremt beteende. Normalt sett som onlinehandlare så har man låg aktivitet under julafton och juldagen. Men förra året så var hela jul- och nyårsperioden ungefär som vilken dag som helst. Men överlag flyter allt på bra.
Samtidigt råder febril aktivitet bakom kulisserna med mer framåtblickande arbete. Men i egenskap av noterat bolag är det inget man kan dela med sig av än.
Vi håller på med massor av grejer i bakgrunden, som kommer att bli synliga nästa år. Sedan har vi just återlanserat vår designtävling, där man kan tävla om att få sin egen design producerad. Dessutom firar varumärket Rugvista tio år, så det kommer vi att fira. Vi har väldigt många järn i elden, säger Michael Lindskog.