ANNONS

De är Sveriges nya e-handelsstjärna - slår 100 miljoner i år

Einar Berglund (t.v), CTO, och Philip Hägglund, vd på Evify

"Har inte varit rädda för att växa".

ANNONS

Evify är en ny stjärna på den svenska e-handelshimlen, som vuxit i rask takt den senaste tiden. Från att ha omsatt 1,5 miljoner kronor under 2020 ökade man 2021 till 19 miljoner. Men det var förra året som försäljningen blev riktigt elektrisk. Man passerade nämligen 75 miljoner kronor och gjorde dessutom ett resultat, efter finansiella poster, på drygt 2 miljoner.

Så vilka är de egentligen? Vad pysslar de med och hur i hela friden har de lyckats åstadkomma den här tillväxten på bara ett par år? Det har vi tagit reda på.

Evify säljer kort och gott allt inom laddning för elbilar, komplett med installation, via e-handel. Efter att i början ha knackat dörr bestämde man sig för att göra en ordentlig satsning på nätet. När nuvarande vd:n, Philip Hägglund och hans kompanjon Einar Berglund gjorde entré började det hända saker.

Jag är 27 år och har jobbat som säljare sedan studenten. Jag hade alltid velat driva ett eget bolag så 2018 vi satte igång, tre kompisar från Sollentuna, att börja kränga hemsidor. Det var väl inte skithett, vi gjorde 1,5 miljoner ungefär. Sen kom pandemin och det var totalt dött. Då började vi sälja marknadsföring istället med pitchen att nu är det läge att visa sig starka. En av våra kunder då var Evify, berättar Philip Hägglund, vd på Evify, för Ehandel och fortsätter:

En av grundarna drev ett säljbolag och den andra var analytiker på Ford med en entreprenörsådra som han ville anamma. Han såg tidigt att elbilar var rätt väg att gå och man landade i laddboxar, då det inte fanns någon digital aktör. Det gick knappt att köpa online.

Som av en slump delade de co-workingställe med Evify och fick där möjligheten att utveckla hemsidan och driva marknadsföring. Efter ett och ett halvt år som leverantör bestämde de sig tillsammans fick de chansen att gå in som delägare - och tog den. Vad som hänt sedan dess, ja det vet ni vid det här laget.

Vårt mål har varit att bli störst inom försäljning till privatpersoner. Vi stängde förra året på runt 75 miljoner och kommer att göra lite över 100 i år. Vi har inte samma rakettillväxt som 2022, men har vuxit kraftigt sett till marknaden, som är ner 50 procent. Vi har även ambitionen att kliva in i andra länder och börjar med Danmark nästa år.

Man kommer dessutom att låta kunder sälja sin överskottsel och siktar på att bredda sig från B2C till att även täcka B2B.

Vår affär är ganska enkel. Vi plockar in kunder digitalt, har byggt ett starkt varumärke och krokat arm med flera större bolag för leverans. Vi har satsat mycket på supporten och kontrakterat riktigt bra elektriker över hela landet. Vi levererar 20 till 30 boxar om dagen så det krävs att vi har riktigt bra partners.

Men den stora frågan är förstås hur man över huvud taget nått dit man är i dag och fått försäljningen att flyga på så kort tid. Något Philip Hägglund gärna delar med sig av.

Vi har alltid prioriterat tillväxt och inte varit rädda för att växa. Med den inställningen är det lättare att nå dit istället för att tänka "hur ska vi kunna hantera dubbelt så mycket installationer den här månaden?". Vi har ett tydligt varumärke, tydliga färger och lägger mycket pengar inte bara i Google Shopping för trafik, utan tuggar även utbildande innehåll.

"Viktigt att ha förtroende"

Just utbildande innehåll har vi sett bli allt vanligare på senare tid inom e-handeln. Det är också något som beskrivs som viktigt av flera aktörer för att fånga upp konsumenter

Vi vill vara med tidigt i kundens köpresa. Det är en känslig grej. Man köper en produkt för 7000 kronor online. Då är det jätteviktigt att ha ett starkt förtroende, så det måste både se proffsigt ut och vara det också. Sen blir det en snöbollseffekt när man bygger förtroende. Det här är också en bransch där man tjänar på att vara stor, då man får helt andra förhandlingsmöjligheter med leverantörer. De vill inte heller jobba med 50 olika aktörer, utan det är enklare att kroka arm med en.

En annan framgångsfaktor har varit att man inte specialiserat sig på ett enda varumärke. Något som betalade sig när populära laddboxar från Easee återkallades från Elsäkerhetsverket.

Vi är varumärkesagnostiska. När den återkallelsen kom ställde vi om snabbt - och det går väldigt snabbt i den här branschen. Det kan bli lite rörigt, men det är viktigt att positionera sig rätt och inte lägga alla ägg i en korg i en sådan här bransch.

Hur mycket SEO-arbete är det som ligger bakom siffrorna?

Utöver ett grundläggande SEO-arbete, där vi absolut rankar bra och får länkningar från större företag, så skulle jag ljuga om jag sa att vi har en aktiv SEO-strategi. Men vi betalar mycket för trafiken. Hemsidan i sig har vi utvecklat själva och vi ligger heller inte på någon plattform.

Hur har ni lyckats hålla bolaget lönsamt trots både rakettillväxt och lågkonjunktur?

Vi började resan i en tid där vi inte hade något startkapital eller några sköna vc-pengar att luta oss mot. När vi bygger bolag är det viktigt för oss att man gör pengar. Det är enklare att gå in med den inställningen och utvecklas med det, än att man måste skära ned och skapa en tight organisation. Vi har inte jättemånga anställda, men ett jäkligt grymt team. Vi överanställer inte på en massa konstiga positioner, så vi har en ganska låg kostnadsbild.

Det är något som är direkt nödvändigt när marginalerna inte alltid är på handlarnas sida.

Överlag är det inte bra marginaler. Särskilt inte när man som oss kontrakterar leverantörer och elektriker. Men samtidigt har du den volymen vi har så blir det enklare att förhandla. Vi kommer med bättre verktyg till förhandlingsbordet.

"Finns ingen återvändo"

Trots tighta marginaler och en osäker omvärld laddar man alltså för fullt för en internationell expansion. Men det är en resa som inte ska behöva kosta så mycket.

Vi har en enkel modell som inte är särskilt kapitalintensiv. Vi behöver inte ens ha en person i Danmark för att lansera där. Men om vi inte gör det kommer någon annan att ta den positionen i Norden. Efter det är övriga Europa jätteintressant, även om det ser annorlunda ut där och branschen inte är lika digital. Men samtidigt, det bor 80 miljoner människor i Tyskland, så kan vi få ens en procent av den marknaden så blir det ändå pengar.

Vi har sett flera aktörer i andra branscher som ridit på en framgångsvåg under pandemin för att sedan dra på sig kostnader och kollapsa när intresset faller, ser ni några sådana risker för er?

Nu är det så att från och med 2035 får man inte längre sälja bensin- och dieselbilar i EU. Det finns ingen återvändo. Visst är det så att har man en affär som bygger på extrem efterfrågan där man tar spillet med bra marginaler och efterfrågan dör, då är det inte bra. Men vi bäddar för en annan typ av affär med diversifiering av erbjudandet, med olika kundsegment på fler marknader. 2023 har varit ett hack i kurvan och många i vår bransch har slutat göra det här och tappat omsättning. Men det är a och o att vara tidig och ta en stark position nu, avslutar Philip Hägglund.

Evify väljer alltså att inte hålla igen, utan gå ordentligt på offensiven. Med den här utvecklingstakten och viljan att erövra Europa så kunde vi inte låta bli att undra om man kikar också på riskkapital eller rentav en börsnotering.

Vi har förändrat ägarbilden lite med en mindre runda eftersom vi ämnar att gasa och vill kunna ta lite risk. En notering är inte ointressant om vi kommer till ett läge där det är logiskt, men då får vi titta på det då, avslutar Philip Hägglund.

Nils Lund
nils@ehandel.se