ANNONS

De är störst på Instagram – så mycket kostar ett inlägg

(Foto: Instagram @kyliejenner / virat.kohli)
ANNONS

Kan fakturera 25 miljoner kronor, för ett inlägg.

De når miljontals människor och deras inflytande är varje varumärkes dröm, men de som vill få en plats i flödet får vara beredd på att avsätta stora summor i budgeten. Influens har listat de 20 största profilerna på Instagram, rangordnade efter antal följare.

20. Cardi B, 167 miljoner

Den amerikanska rapparen har inte bara slagit igenom stort inom musikbranschen, med sina nästan miljontals följare kan hon med säkerhet tjäna bra med pengar även på sina sociala medier. Artisten och influencern har bland annat samarbetet med varumärken som Emilio Pucci and Reebok, där den sistnämnda även låtit henne göra en “special collection”.

19. Zendaya, 184 miljoner

“Euphoria”-stjärnan som är aktuell i blockbustern “Dune” tog sig 2022 in på Time magazines topp 100-lista över årets mest inflytelserika personer. För Generation Z har hon blivit en betydande stilikon och hon samarbetar ofta med olika modevarumärken. 2023 blev hon ambassadör för Louis Vuitton.

18. Miley Cyrus, 216 miljoner

Artisten och före detta Disney-stjärnan skapade rubriker när hon inledde sin musikkarriär och ville bryta sig fri från rollen som Hannah Montana. Efter det har sångerskans imperium växt. Hitlåten Flowers låg på Billboards “Hot 100”-lista i 55 veckor. På sitt Instagram-konto delar artisten främst med sig av musikrelaterat innehåll, men även hon har sett värdet i sin stora plattform och samarbetat med bland andra Gucci och Dolce Glow.

17. Neymar, 221 miljoner

Den brasilianske fotbollsspelarens följarantal motsvarar nästan hela populationen i hans hemland. Utöver sin fotbollskarriär har han varit ansiktet utåt för sportvarumärket Puma. Stjärnan har också ett mer kritiserat samarbete med Blaze, en plattform för online-casinon.

16. Kourtney Kardashian, 223 miljoner

Reality-profilen och influencern Kourtney Kardashian har minst antal följare av Kardashian-systrarna, trots det överstiger antalet 220 miljoner och ger profilen rejält med exponering att erbjuda annonsörer. Några av de varumärken som valt att köpa sig en del av rampljuset är Lemme och Fit tea. Fast fashion-företaget Boohoo, valde dessutom att utse henne till ambassadör. Som en del av samarbetet ska hon enligt henne själv försökt påverka företaget att bli mer hållbart.

15. Nicki Minaj, 229 miljoner

“The queen of rap” har inte bara en stark position inom musikindustrin. Med 229 miljoner följare har hon också en stark plattform att influera och inspirera långt utanför musikens ramar. Numera kan hon också titulera sig gaming influencer, sedan hon ingick ett partnerskap med Call of Duty. Profilen har också återkommande samarbeten med flera olika mode och skönhetsvarumärken.

14. Jennifer Lopez, 253 miljoner

Jennifer Lopez, även kallad JLo, har inspirerat fans i årtionden. På sina sociala medier delar hon ofta med sig av personliga bilder och texter, men även artisten och skådespelerskan gör även hon samarbeten med varumärken. Bland annat har hon gjort ett samarbete med skovarumärket Revolve och svenska Aim’n.

13. Virat Kohli, 269 miljoner

Kricket-spelaren Virat Kohli har lyckats göra sig ett namn även utanför sporten, med miljontals följare på både Instagram och X. Precis som flera andra sportprofiler har han samarbetat med Puma, men förra året landade han även ett ambassadörskap med Hongkongs största bank, The Hong Kong and Shanghai Bank Corporation.

12. Taylor Swift, 284 miljoner

När Taylor Swift besökte Sverige för att genomföra tre spelningar i Stockholm var det nog knappast någon som kunde missa det. Artistens inflytande över den yngre generationen har blivit något som både marknadsförare och politiker har sneglat mot. Trots det är det ovanligt att se sponsrade inlägg på den populära låtskrivarens Instagram. Men Stella McCartney och Apple Music är några av de som fått dela uppmärksamheten från hennes fans.

11. Justin Bieber, 293 miljoner

Popikonen slog igenom som 15-åring och har sedan dess haft en lysande karriär som artist. På sociala medier är det däremot ofta hans personliga relationer och påstådda intriger mellan hans före detta och nuvarande partner, som står i fokus. Med 293 miljoner följare är i alla fall en sak säker, artisten engagerar. Men Justin Bieber verkar inte vara särskilt intresserad av att förvandla sitt Instagram-konto till en reklampelare. De gånger artisten marknadsför något, är det oftast hans eget klädmärke.

10. Kendall Jenner, 293 miljoner

Den näst yngsta av de kända reality-systrarna Kardashian-Jenner, har tagit steget från tv-rutan till catwalken. Modellen och influencerns ses ofta marknadsföra modevarumärken som Calvin Klein och har även lanserat en egen sminkkollektion för sin yngre systers varumärke Kylie Cosmetics. För de varumärken som vill betala för att synas på Kendall Jenners Instagram är det knappast några små summor vi pratar om. Enligt CNBC kostar ett inlägg 1,29 miljoner dollar, motsvarande 13,6 miljoner svenska kronor.

9. Khloe Kardashian, 309 miljoner

Khloe Kardashian drar inte bara in pengar från familjens reality-program, hon är också modell och grundare av det kroppspositiva klädmärket, Good american. Förutom sitt egna varumärke samarbetar hon, precis som sin syster Kourtney Kardashian, ofta med företag inom hälsokostbranschen. Med något fler följare än sin halvsyster Kendall Jenner, kan hon också ta mer betalt. Enligt CNBC kostar ett Instagram-inlägg 1,32 miljoner dollar, strax över 14 miljoner svenska kronor.

8. Beyoncé, 318 miljoner

“Queen B” är inte bara en framgångsrik artist, hon vet också värdet av en stor plattform på sociala medier. På hennes Instagram har hon genom åren marknadsfört varumärken från flera olika branscher, bland andra American Express, Balmain, Pepsi och L’Oreal. Vad ett inlägg på “This ain't Texas”-sångerskans Instagram kostar? I genomsnitt 1,39 miljoner dollar.

7. Kim Kardashian, 362 miljoner

Trots att Kim Kardashian, enligt sajten Socialblade, tappat en miljon följare den senaste månaden, är det fortfarande svindlande 362 miljoner människor som följer hennes Instagram-konto. Förutom att driva och marknadsföra sitt egna varumärke Skims, marknadsför hon även andra varumärken och produkter i sina kanaler, däribland hörlurar från Beats. Och även om influencern och tv-personligheten ofta sägs “vara känd för att vara känd”, vet hon hur man förvandlar uppmärksamhet till inkomst. Den som vill synas på Kim Kardashians Instagram, får räkna med att betala i genomsnitt 1,69 miljoner dollar per inlägg.

6. Ariana Grande, 379 miljoner

Ariana Grande inledde sin karriär som musikalartist och skådespelare. Hon spelade bland annat Cat Valentine i Nickelodeons tv-serie Victorious. 2013 slog hon igenom som sångerska och 2019 toppade hon under en vecka Billboards Hot 100-lista på både plats nummer ett, två och tre. Förutom att dela innehåll som rör hennes musik, fylls flödet också av mode och smink, då och då i samarbeten med företag som M.A.C och H&M. Artisten har också ett eget kosmetikavarumärke under namnet Rem beauty.

5. Dwayne “The Rock” Johnson, 397 miljoner

Skådespelare Dwayne Johnson är känd för att spela tuffa och humoristiska karaktärer i actionfilmer, men är också en stor influencer inom träning och hälsa. Han har bland annat samarbetat med dryckesvarumärket Voss och lanserat en kollektion av sportskor tillsammans med UFC. Som nummer fem på listan beräknas “The Rock” ta i genomsnitt minst 1,7 miljoner dollar för ett inlägg på Instagram.

4. Kylie Jenner, 399 miljoner

Grundaren till Kylie cosmetics är den yngsta av syskonen Kardashian-Jenner, men utan tvivel den som lyckats bygga sig den största plattformen på sociala medier. Med nära 400 miljoner följare kan hon ta över 1,8 miljoner dollar för ett enda inlägg. Förutom att marknadsföra sitt egna varumärke har hon genom åren gjort flertalet samarbeten med andra, bland andra Bratz, som lanserade en docka designad efter profilen själv.

3. Selena Gomez, 427 miljoner

2022 blev hon utsedd till den mest positiva influencern i världen och hon var den första att nå 100 miljoner följare på Instagram. På sociala medier delar hon ofta relaterbart och humoristiskt innehåll och hennes tidigare relation med Justin Bieber har gett upphov till flera spekulationer och uppmärksamhet kring både hennes och expojkvännens nuvarande partner, Hailey Bieber. Vad det är som lockar följarna mest vet vi inte, men klart är att Selena Gomez är en av de högst betalda sociala medier-profilerna, och tar enligt uppgifter 1,74 miljoner kronor per inlägg. Hon har också ett eget skönhetsvarumärke Rare beauty, som bland annat gjort ett samarbete med streamingtjänsten Hulu.

2. Leo Messi, 503 miljoner

Den argentiska fotbollsspelare Lionel Messi har över 500 miljoner följare på Instagram. Även om det mesta han postar på sina sociala medier fokuserar på fotboll, har sportprofilen haft flera samarbeten genom åren, däribland Lay’s och Louis Vuitton. Och nog kan man förstå att han väljer att dela stjärnglansen med annonsörer då och då, han kan nämligen fakturera över 1,77 miljoner dollar per inlägg.

1. Cristiano Ronaldo, 630 miljoner

Absolut störst på Instagram är fotbollslegenden Christiano Ronaldo. Med över 600 miljoner följare på Instagram är han inte bara en av de högst betalda atleterna i världen, han är även den bäst betalda influencern, och fakturerar i genomsnitt 2,4 miljoner dollar per inlägg, motsvarande 25,5 miljoner svenska kronor.

Listan utgår från en sammanställning av Techreport men justeringar har gjorts baserat på Instagrams aktuella siffror.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se