ANNONS

De är lönsammast i Sverige

"Vi vill skapa ett bolag som ska hålla i 100 år".

ANNONS

En marginal på 28 procent. Det är vad e-handlaren Desenio visar upp i sitt bokslut för 2018. Andelen gör e-handlaren till det mest lönsamma företaget av alla 200 bolag, som vi och Market har undersökt i en gemensam granskning.

LÄS ÄVEN: Vi slår hål på omnihandeln: Vilka tjänar mest pengar?

"Har hittat en bra modell"

Desenio omsatte under förra året 425 miljoner kronor och levererade samtidigt ett resultat på 122 miljoner kronor.

Vi lägger mycket tid på att försöka vara relevanta för vår målgrupp, vilket vi till stor del återkommande lyckats med de senaste åren. Vi lägger även mycket tid på att ständigt utveckla vår kultur, organisation och medarbetarna så att vi är motiverade och effektiva i takt med att vi växer. Sedan har vi hittat en bra modell där produkt, marknadsföring, logistik, mm hänger ihop och är skalbart, berättar Desenios VD Fredrik Palm för Ehandel.

En del e-handelsföretag har som strategi att återinvestera sitt överskott i fortsatt tillväxt snarare än att leverera lönsamhet. Hur ser ni på den balansen?

Vi försöker göra både och, det vill säga driva tillväxt med lönsamhet. Beroende på vilken bransch man verkar i kan man - och i vissa fall tvingas man nog - ha olika strategier för denna balans.

LÄS ÄVEN: E-handelsraketen Desenio slår 425 miljoner

Tvåa på lönsamhetslistan hittar vi e-handlaren Revolutionrace, som fick till en omsättning på strax under 205 miljoner och till det en lönsamhetsmarginal på 25 procent.

Det är för att vi är ett D2C-brand, det vill säga ett "direct to cosumer"-brand. Det gör att vi skippar två led; Återförsäljarledet och även i många fall den agent som man annars behöver för att ta sig in på nya marknader. På så sätt kan vi ge kunden bättre och högre kvalitet till ett fördelaktigt pris samtidigt som vi kan ha en rimlig vinst, förklarar Pernilla Nyrensten, vd på Revolutionrace.

Vill inte vara beroende av världsekonomin

Pernilla Nyrensten instämmer med att bolag i vissa fall behöver tumma på lönsamheten för att istället växa sig stora och ta marknadsandelar. Hon tar upp Zalando som ett exempel på ett företag som först växte sig stort och sedan blev lönsamt. För Revolutionrace del, menar hon, är dock en tillväxttakt på 30 till 50 procent och bra marginaler alldeles lagom.

Det ger en mer stabil och hållbar verksamhet som klarar av tuffa perioder, konstaterar hon.

Enligt Pernilla Nyrensten blir bolag som växer med lönsamhet en mer attraktiv investering över tid, vilket innebär att man som företagare inte behöver oroa sig så mycket över svängningar i världsekonomin.

Vi vill skapa ett bolag som ska hålla i 100 år och om man ska göra det med säkerhet så kan man inte låta exempelvis världsekonomin påverka. Vilket man då blir helt beroende av om man väljer röda siffror och tillväxt, avslutar hon.

LÄS ÄVEN: Topp 25 mest lönsamma bolagen

Under 2019 inledde Ehandel och Market ett redaktionellt samarbete. I korthet går det ut på att vi vid utvalda tillfällen hjälps åt att ta fram material som vi sedan delar med varandra. Därefter står det varje redaktion fritt att själva skriva och publicera nyhetsartiklar utifrån det gemensamma grundmaterialet. På så sätt får ni läsare tillgång till ett fördjupat innehåll och ännu fler intressanta nyheter hos både Ehandel och Market.
Har du förslag på ämnen vi borde undersöka? Hör gärna av dig!
Johanna Allhorn, chefredaktör Ehandel
Pontus Edman, redaktionschef Market

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap