ANNONS

De är en av Sveriges största e-handlare i skymundan - slog 144 miljoner

Johan Toborn, vd på Spelbutiken

"Fler personer i Sverige spelar spel i alla möjliga former än tidigare".

ANNONS

Spelbutiken.se är en av Sveriges 100 största e-handlare, men är så lite i skymundan. Detta trots att de har gjort en stadig och lönsam tillväxtresa. Under 2020 lyckades man dessutom lyfta till helt nya nivåer. Den redan växande speltrenden fick sig en rejäl skjuts och för Spelbutiken innebar det ett enormt klirr i kassan. Men succén kan inte bara tillskrivas pandemin. Gamingsegmentet har nämligen vuxit enormt de senaste åren.

Det har varit ett annorlunda år med många möjligheter och utmaningar. Självklart har en stark speltrend bidragit till en ökad försäljning, men flertalet satsningar vi påbörjade innan pandemin har gett gott resultat under året, säger Johan Toborn, grundare och vd på Spelbutiken, till Ehandel.

Och det är ingen överdrift. Försäljningen rusade nämligen från 93 till 144 miljoner kronor, samtidigt som resultatet gick från 3,2 till 7,4 miljoner. Och det utan den riktigt stora effekten som infann sig under inte minst hösten och vintern, då det släpptes nya konsoler och kunderna flockades för att köpa spel till dessa.

Spelbutiken hade bokslut den 30 juni 2020 och där har pandemiåret ännu inte slagit igenom fullt. Det kommer att synas en större effekt på det befintliga året, med en mycket stark försäljning under julen förra året.

Ser ni att det här trycket kommer fortsätta att hålla i sig över tid?

Både ja och nej. Det kommer troligen inte uppstå samma tryck som det gjorde efter vissa produkter som verkligen alla ville ha under pandemin. Men däremot är det mer kunder som handlar via nätet än tidigare.

Stenhård digital konkurrens

Samtidigt är spelbranschen i en stark förändringsresa. Allt fler köper spel i digital form snarare än i fysiska upplagor. Allt färre gamingdatorer kommer med CD-läsare och den senaste generationen konsoler från Xbox och Playstation har även varianter som enbart stöder digitala spel.

Det har även börjat dyka upp Netflix-liknande prenumerationstjänster som Stadia, GeForce Now och snart Amazon Luna, som låter användarna strömma spelen.

Ett annat exempel är Xbox Game Pass som också kräver en månatlig prenumeration och då låter användarna antingen ladda ned spelen till konsol eller PC, eller strömma spelen till smarta telefoner och surfplattor.

Det verkar dock inte oroa Spelbutiken alltför mycket. Precis som många andra aktörer finns det nämligen en stor marknad för att köpa såväl kringutrustning som merch.

Spelbutiken har länge fokuserat på att erbjuda ett brett sortiment inom populärkultur, därav ett mycket framgångsrikt år. Fler personer i Sverige spelar spel i alla möjliga former än tidigare. Inte bara TV-spel utan också till exempel brädspel och kortspel, säger Johan Toborn och fortsätter:

Merchandise baserat på spel som Minecraft, Pokémon, Fortnite, med mera, har också blivit något som konsumeras av alla spelintresserade.

Tar sikte på e-sporten

Spelbutiken, som grundades år 2001 i Varberg, ägs till 75 procent av danska Coolshop. De i sin tur presenterade nyligen en minst sagt välmeriterad och stark ägare i miljardären Anders Holch Povlsens holdingbolag Heartland, som köpt 25 procent av onlinekoncernen.

Framtidsutsikterna ser med andra ord lovande ut för Spelbutiken, som nu också ska bredda affären och ge sig in på nästa kategori för att ta ytterligare kliv framåt på resan.

Vad är det långsiktiga målet för Spelbutiken?

Att utvecklas ännu mer inom populärkultur som spel är en del av, samt att äntligen ge oss in PC-gaming sektorn. Där finns enorma möjligheter inom e-sporten. Vi ser med stor tillförsikt fram emot kommande år, avslutar Johan Toborn.

Nils Lund
nils@ehandel.se