ANNONS

De är bara 19 år och säljer kepsar för miljoner: "Väldigt populärt"

Maggiore-killarna säljer kepsar som smör
Maggiore/Pressbild

Hyllas av Pernilla Wahlgren i sociala medier.

ANNONS

Maggiore betyder "större" på italienska och det är precis det som de 19-åriga entreprenörerna i Halmstad siktar mot. De vill ta sin e-handel till nya höjder.

De är tre kompisar som tog studenten förra året och som redan omsätter 4,5 miljoner kronor. Vad är det då de säljer? Jo, kepsar framför allt. Och det är fråga om lite mer exklusiva kepsar i sammet. Kepsarnas pannfront pryds av bilder på legender som Frank Sinatra och Marilyn Monroe.

Ehandel fick till ett snack med en av medgrundarna Vincent Lundin. Och han berättar att han tillsammans med en kompis drog igång en e-handel redan i nian.

Först sålde vi ringar och smycken som vi köpte in från Kina, men sedan la vi märke till kepstrenden och tänkte "hur svårt kan det vara?", säger Vincent Lundin.

Sagt och gjort. De hade redan hittat en fabrik i Kina, via Alibabas tjänst för sourcing, och som de köpte smyckena från. Och via de kontakter som de fick genom Alibaba-tjänsten hittade de även en en bra kepstillverkare.

Killarna märkte direkt att kepsarna sålde som smör från lagret i ett industriområde i Halmstad. Lagret ligger i källaren och kontoret på övervåningen. Annars bor alla tre hemma hos sina föräldrar fortfarande.

Sedan vi tog studenten från ekonomilinjen 2023 så har vi kört på med Maggiore på heltid. Vi har även anställt en kompis och lokalen med lager och kontor köpte vi för snart ett år sedan. Det är en typisk industrilokal på två våningar.

Varför blev det just kepsar?

Ja, vi såg att det började bli väldigt populärt med kepsar och tänkte att vi skulle komma med ett litet nytt koncept med bilder på kändisar på kepsarna och sedan tillverka dem i sammet för en exklusivare känsla. De ska kännas coola.

Först testade killarna med helt andra motiv än gamla legender från 60- och 70-talet. De försökte sig bland annat på motiv med bilar. Men det sålde inte.

När vi bytte strategi och satsade på motiv med kändisar så började vi märka att det sålde och att vi fick upp volymerna ganska snabbt.

Hur många kepsar har ni sålt?

Förra året sålde vi lite drygt 16 000 till 17 000 kepsar, med ett snitt på 1200 till 1300 kepsar per månad.

Vad har ni för huvudsaklig målgrupp?

Vår målgrupp är främst de mellan 12 till 20 år, alltså folk i vår egen ålder och lite yngre.

Hur har ni jobbat med marknadsföringen?

I början körde vi bara på sociala medier och tog bilder på kepsarna och la upp på vårt Instagramkonto.

Sedan gick vi över mer och mer mot performance marketing, alltså att vi började att betala Facebook och Google för få upp våra annonser i deras flöden.

Har ni även samarbetat med influencers?

Den största är Pernilla Wahlgren. Hon köpte en av våra kepsar till sin yngsta son Theo och berättade om det i sociala medier. Men det var inget riktigt samarbete. Vi såg bara att hon hade lagt en order och sedan såg vi inlägget. 

Hon tyckte att det var häftigt att hon kunde köpa en limiterad keps.

Nu har killarna även att börja sälja huvtröjor och solglasögon och i december förra året började de att sälja huvtröjorna.

Vi sålde slut på bara några dagar. Det är luvtröjor med vår logga på ryggen. Till sommaren ska vi börja sälja solglasögon också i bred skala, men vi har redan sålt 600 till 700 solglasögon. Sedan har vi planer på att testa att sälja mössor också.

Efter allt detta så är det dags för t-shirt, säger Vincent.

Lagret är 180 kvadratmeter stort och det klarar de sig än så länge bra med. Och det tar runt en månad att få hem produkterna från Kina.

Men på frågan om de ska satsa på fler influencer-samarbeten svarar Vincent att de har lagt det lite på is. De har samarbetet med Tiktokare, men de har skyhöjt sina priser efter att de har fått väldigt många följare på kort tid.

Men de skapar inte så mycket värde i form av ökad försäljning för oss. Vi har testat lite men man märker ganska snabbt hur mycket det en influencer gör för vår försäljning. Ofta har de massa följare men följarna är inte särskilt engagerande. Då är det bättre att jobba med mer personliga influencers som kanske har färre följare men en mer nära relation till dem.

Just nu är det därför mer fokus på paid social-reklam och organisk marknadsföring.

Hur tycker du att den unga generationen entreprenörer som nu börjar synas och märkas skiljer sig från äldre entreprenörer?

Vi har ett större fokus på miljö och hållbarhet där det är en stor och viktig del av att driva företag. Våra största koldioxidutsläpp kommer ju från frakten från Kina. Men vi försöker att få ner antalet leveranser till ett minimum och få med så mycket varor som möjligt per gång. Vi försöker också göra produkterna så hållbara som möjligt. De ska inte gå sönder så lätt.

Hur vet ni att fabriken i Kina är hyfsat hållbar då?

Ja, de har olika certifieringar kring miljöstandarder. Vår fabrik ligger högt, men har kanske inte den högsta, men vi jobbar hela tiden för ökad hållbarhet. Och varorna ska skickas så kompakt som möjligt.

Vi försöker också ha tydliga produktbilder och produkttexter för att få så få returer som möjligt.

Hur hög returgrad har ni?

Den är ganska låg om vi jämför med konkurrenter. Den ligger på mellan 1 till 1,5 procent. 

Vem är det då som sköter sista milen? Jo, det gör Postnord.

Och de levererar?

Ja, till 99 procent. Ibland har något paket försvunnit. Men det är väldigt sällsynt.

Vad har ni för kundtjänst?

Vi använder oss av ett mejlformulär och så kan man DM:a oss på sociala medier, och där brukar vi svara så fort vi kan.

David Gustavsson
david@ehandel.se