ANNONS

De använder lådcykel för leveranser: "Mer personlig service"

På inredningsbutiken Tambur på Söder har man ersatt motortransporter med lådcykel
Press/Tambur

Personalen hämtar varor från lagret med lådcykel.

ANNONS

Under fjolvåren fraktade inredningsbutiken Tambur på Söder i Stockholm varuleveranser mellan lagret i Årsta och butiken på Folkungagatan. Nu lite mer än ett år senare har cykeln färdats totalt över 300 mil.

Bakgrunden är att bolaget letade efter effektivare och miljövänligare transportsätt för sin "last mile"-sträcka. Valet föll på en egen lådcykel. Sträckan tar med cykel 15 minuter mot ett dygn med en vanlig ofta motorburen varuleverantör.

LÄS ÄVEN: Ökad e-handel kan leda till färre transporter: ”Ett komplext system”

Enligt vd:n Anders Widegren kräver lådcykel-leveranserna även mindre emballage – samtidigt som personalen får motion, säger han i en kommentar. Det medför också ökad flexibilitet när personalen när som helst under dagen kan cykla och hämta varor på lagret, menar han.

Det känns också extra kul när vi kan ge våra kunder en personlig service genom att vid större beställningar leverera varorna på cykeln hem till kunder i närområdet, vilket uppskattas enormt, kommenterar Tamburs vd Anders Widegren.

LÄS ÄVEN: Då ska Spendrups transporter vara helt fossilfria: ”En större utmaning”

Tambur startades 2015 som en fysisk inredningsbutik. Men i dag står e-handeln för hela 70 procent av omsättningen. Senaste räkenskapsåret ökade företagets omsättning med över 100 procent, enligt pressmeddelandet, medan tillväxttakten under pågående räkenskapsår ligger på 40 procent.

För att klara utmaningarna med att minska utsläppen krävs många olika åtgärder, ingen för liten för att sakna betydelse. Genom att visa på möjligheterna att lösa uppgifter på nya sätt hoppas vi även att inspirera andra företag att våga prova nya arbetssätt, kommenterar Anders Widegren.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap