Inför varje Emeet intervjuar vi de partners som kommer till evenemanget i syfte att ge en bild av vad de gör. På Emeet Stockholm är det endast de leverantörer som är partners som kommer att närvara under dagen. |
När årets Emeet-turné avslutas i Stockholm är den digitala konsultbyrån Data Talks med som partner för första gången. Bolaget arbetar med digital transformering och datadriven marknadsföring och har som ambition och affärsidé att hjälpa bland annat e-handlare att effektivisera sin marknadsföring och öka försäljningen genom att koppla ihop all sin befintliga data.
- Genom att kombinera data från kundernas beteende som till exempel när det öppnar ett nyhetsbrev, vilka länkar de klickar på eller vilket intresse de visar online och i sociala medier kan vi hjälpa e-handlarna att skapa en personligt anpassad kundupplevelse i alla kommunikationskanaler, e-post, mobilt, webb och sociala medier, förklarar Philip Nordfeldt, VD på Data Talks.
Vill spara e-handlarnas tid
För Data Talks del handlar det enligt Philip Nordfeldt om att börja med att se på den data som kundföretagen redan har, se hur man kan använda den mera effektivt så att det ger en bra ROI (Return On Investment). Om företaget inte redan samlar in data gäller det att implementera rätt system för att samla in relevant data. Sedan kan man växa och arbeta med mera komplexa projekt, hellre än att hasta iväg och göra stora och ofta kostsamma investeringar.
Vad kan e-handlarna tjäna på att koppla ihop sin data på det här sättet?
- Kan man effektivisera sin marknadsföring kan man också öka försäljningen. E-handlarna har en fördel där eftersom de har otroligt mycket data jämfört med traditionell handel.
Data Talks använder bland annat sig av SALESmanago, ett bolag som har utvecklat och säljer ett verktyg för att automatisera marknadsföring. SALESmanagos kunder består till 70 procent av små och mellanstora e-handlare.
- Det vi vill göra är att spara kundens tid så att e-handlarna kan använda den tiden till något annat, som att umgås med familjen eller att utveckla sitt företag, säger Mikael Dudzik, senior product manager på SALESmanago.
Både SALESmanago och Data Talks ser e-handeln som ett väldigt intressant segment och Philip Nordfeldt beskriver det som att det just nu pågår ett skifte från att man kommunicerar i många kanaler, till att man har en konsekvent dialog med kunden, oavsett kanal.
Samtidigt gör allt fler kunder research online och handlar offline men ofta också tvärt om. Online och offline hänger mer och mer ihop, enligt Philip Nordfeldt.
- Det gäller att inte tappa kunderna däremellan. Då är det en enorm fördel om man lyckas koppla ihop de här kanalerna med hjälp av bra och effektiva system. Då har man lyckats gå från multichannel till omnichannel, säger han.
Digitalisering med mening
När årets sista Emeet äger rum i Stockholm på torsdag kommer båda företagen att delta. Philip Nordfeldt var även med på Emeet i Göteborg i september och tycker att konferensen är ett lysande tillfälle att informera e-handlarna om vad hans bolag gör.
- Det är ett bra sätt att nå ut så när vi fick chansen kändes det givet att vi skulle vara med.
Mikael Dudzik håller med.
- Jag har jobbat med business development i många år och jag vet att mässor är det bästa sättet att visa vad man gör. I en tid när det mesta automatiseras kan en pratstund faktiskt lösa ganska mycket.
I samband med sin Emeet-session planerar de att berätta mer om varför de anser att rätt användning av data är så viktigt för att lyckas.
- Jag är ett stort fan av digitalisering och det är mycket med det digitala som är både kul och spännande, men ger det någonting? Försäljningen är motorn till all framgång och det är det jag fokuserar på, säger Philip Nordfeldt.
- Och SALESmanago hjälper till, avslutar Mikael Dudzik.