Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Därför vill ministern lagstifta bort fulreorna: "Ska avskräcka oseriösa aktörer"

Finansmarknadsminister Max Elger
Regeringen/Pressbild
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Allt fler köp sker digitalt och lagstiftningen måste anpassas därefter".

ANNONS

Ehandel har i flera artiklar, de senaste dagarna, skrivit om problemen med falska reor eller "fulreor" – till exempel vid Black Friday. Det är vanligt att priser höjs efter sommaren, för att sedan sänkas till sommarnivåerna igen, under den stora kampanjmånaden november. I år var, var fjärde kampanj falsk, i termer av en sådan strategi, enligt Pricerunner-statistik.

LÄS ÄVEN: Bluffreorna ska bort – Prisjakt: ”Behövs tydligare regler”

Som Ehandel rapporterade på måndagen lägger därför regeringen nu ett nytt lagförslag, för att lagstifta bort problemen. Det handlar bland annat om att en handlare, vid rea-kampanjer, även måste redovisa det lägsta priset – som handlaren har använt de senaste 30 dagarna. Detta för att öka transparensen. Förslaget innehåller också riktlinjer kring kundrecensioner.

Men vad innebär det här förslaget mer konkret? Finansmarknadsminister Max Elger (S) reder nu för Ehandels räkning ut förslaget.

I en tid då alltmer av våra inköp sker digitalt är det viktigt att lagstiftningen anpassas därefter. Det här förslaget kommer att stärka våra rättigheter som konsumenter på nätet. Det stärkta sanktionssystemet är tänkt att verka avskräckande för företag som inte följer reglerna och på så sätt gynna seriösa företag. Förslaget grundas i ett EU-direktiv för att modernisera konsumentskyddet, säger Max Elger till Ehandel.

Men hur ska man komma till bukt med problemet när det ska räcka att redovisa prissättning från endast de senaste 30 dagarna?

Det här förslaget ska komma få bukt med fulreor, det vill säga att en försäljare höjer priset ena dagen och kallar det rea när man sänker priset dagen efter. Om en försäljare har ett högt pris under 30 dagar enbart för att kunna sänka till Black Friday går den miste om försäljning eftersom konkurrenter då har lägre priser. Det gör det svårare för försäljare att använda den typen av taktik för att locka kunder.

På frågan om det inte är bättre att låta branschen reglera sig själv, utan lagstiftning och statlig översyn, svarar Max Elger att självsanering ofta är en lämplig väg. Men i det här fallet krävs mer bedömer han.

Många gånger är självreglering ett bra sätt att upprätthålla väl fungerande konsumentmarknader. Det har dock funnits en återkommande problematik med fulreor, t.ex. vid Black Friday. Därför regleras nu detta.

Dela artikeln: