ANNONS

Därför ska de sälja Boxbollen i år: "Nå 1 miljard snabbt"

Bröderna Jacob och Victor Eriksson.
Boxbollen/Pressbild

Det här den ungefärliga prislappen på bolaget.

ANNONS

Boxbollen nådde en omsättning på 306 miljoner kronor förra året. Något Ehandel har rapporterat i veckan. Det var mer än en fördubbling från året innan, då omsättningen nådde 126 miljoner. En riktig braksuccé alltså.

Deras produkt är precis vad det låter som på företagsnamnet: En röd boll som man kan boxa på hemma. Det är en enkel anordning som tillverkas i en fabrik i Kina.

Allt började med ett Youtube-klipp

Medgrundaren Jacob Eriksson, som under tio år jobbade med design och marknadsföring mot privatkunder och byråer i Stockholm, fick idén till bollen efter att ha sett ett Youtube-klipp.

Jag började träna MMA i min ungdom och började träna det igen 2018 och kollade runt på Youtube efter träningsinspo och dök på en snubbe som visade hur han hade gjort en boxboll med en tennisboll, en sko och ett snöre. Jag ville ha en sådan och letade runt och såg att det inte fanns någon kommersiell produkt på marknaden, säger Jacob Eriksson till Ehandel.

Men så slog det mig att det var exakt det här jag och brorsan skulle producera. Så vi skapade en prototyp och drog typ 13 vändor till Kina och hittade till slut en riktigt bra fabrik.

The Kardashians älskar den röda bollen

Första veckan 2018 sålde man 3 000 boxbollar i Sverige. Bara fem år senare, i fjol, så sålde man hela 1,4 miljoner boxbollar.

De senaste åren med draghjälp från bland annat familjen Kardashian som älskar boxbollen och som har influencer-marknadsfört produkten. En lång andra amerikanska superkändisar har också berättat om hur mycket de älskar den röda bollen – och försäljningen har tokrusat i USA, under två år.

Varför har den här röda bollen blivit en sådan enorm succé?

För att det är en extremt bred produkt. Vår 87-åriga mormor kör boxbollen också och hon är lika bra som MMA-mästaren Jon Jones. Och sedan ser man hur kul de kändisar som visar upp och tränar med boxbollen har också och då tänker man att jag vill ha lika kul med den där bollen som Kardashian-familjen.

Vinst på 50 miljoner

Stockholmsbröderna Jacob och Victor Erikssons tillväxtresa imponerar. Företaget har bara funnits i lite mer än fem år. Redan 2019 tickade omsättningen in på 2,7 miljoner. Året efter nådde man 15 miljoner. Rekordtakt med andra ord.

När bolaget stänger böckerna för 2023 beräknas vinsten ha landat på 50 miljoner kronor, jämfört med 20 miljoner året innan. Mer än en fördubbling alltså. Och nu är grundarna redo att sälja merparten av bolaget, berättar Jacob Eriksson för Ehandel.

Vi hade kunnat sälja för en halv miljard redan förra året. Men vi blev tvungna att pausa försäljningen. Det blev helt enkelt för kostsamt rent produktionsmässigt, säger Jacob Eriksson till Ehandel.

Sug efter stor och stadig ägare

Det är ett skäl till att de nu vill sälja bolaget. De vill kunna skala upp det och kunna sälja 3 miljoner boxbollar – istället för 1,4 miljoner som man sålde i fjol.

Men det tar tid och är kapitalkrävande, när fabriken i Kina dessutom vill ha betalt i förskott. Likviditets- och produktionsmässigt skulle vi behöva få in en stor strategisk spelare, med infrastrukturen på plats, som huvudägare.

Målet är att sälja merparten av bolaget under andra eller tredje kvartalet i år. Men Jacob Eriksson öppnar också för att det kan ta längre tid. För de är kräsna. De vill inte ha någon riskkapitalist som snabbt vill plocka ut de fina värdena och sälja hela rasket efter något år.

Vi är redan i dialog med en aktör och har tagit omtag med processen nu i år.

Vem då?

Det kan jag inte säga än.

Målet är att med en stor stark ägare ombord, ta Boxbollen till miljarden, inom något år.

Det skulle ta betydligt längre tid för oss att på egen hand nå miljarden. Vi har sagt att vi själva kan nå 700 miljoner redan nästa år. Men med en ny huvudägare kan det gå snabbare.

Nu har vi dessutom visat att vi inte är en "one hit wonder" som levererade fina siffror under ett år, utan vi dubblade istället både resultat och omsättning 2023 mot 2022, och vi uppfattas nu som ett riktigt "playtech-bolag".

Vem har hittat på uttrycket playtech?

Det är vi själva faktiskt. Det beskriver produkten på ett bra sätt och det finns ju redan exempelvis medtech och fintech.

Men efter att ha sålt bolaget så vill bröderna sitta kvar i styrelsen och behålla ägarandelar.

Då kan vi äta på äpplet en gång till. Det är vårt önskemål i alla fall och det bästa för bolaget. Men vi tänker att vi är kvar i max två år i så fall. Det är rätt tajming för en exit nu, för jag och brorsan har hållit på med det här i fem år nu och ni vill vi skala upp på allvar.

Läskigt med riskkapitalister ändå

Är brorsorna Eriksson rädda för att ta in en riskkapitalist som kanske bara vill lägga beslag på de fina värdena som de har byggt upp, för att sedan sälja det snabbt? Jo, sådana farhågor har de. Men de om de får tillräckligt bra betalt är de beredda att ta den smällen också.

Pengen vi får för bolaget måste ju vara så pass stor att vi i värsta fall kan säga att "ja, ja, det här var good enough". Men det är i utgångsläget väldigt viktigt att vi säljer till ett bolag som vill förvalta det här på bästa sätt.

Vi vill inte avyttra till första bästa riskkapitalist och har flera intressenter med på tåget. Det pågår en noggrann gallringsprocess för att hitta den bästa ägaren, och det kommer att vara en strategisk köpare som är ett produktbolag som verkar globalt och med en dollarmiljard-omsättning.

En spelare med digitala spel

Han tillägger att det finns en handfull sådana bolag att välja mellan. Och urvalet har snävats in ytterligare, för köparen ska allra helst även göra digitala spel.

Jag vill se en kombination av fysiska och digitala spel. Vi ser ju hur exempelvis leksakstillverkare gör allt mer digitala produkter vid sidan av de fysiska leksakerna.

I dagsläget är det många som tränar med boxbollen genom att dela appen på en tv-skärm för att se sin "score", köra träningsprogram och tävla mot andra användare.

Vad säljer ni er e-handel för?

Vi vill ha en multipel på omsättningen i form av en trippling eller åtminstone dubbling på våra 306 miljoner kronor.

Men jag kan inte säga någon specifik siffra just nu. Jag vill inte fläcka ner processen. Mer konkreta siffror håller vi på internt.

Tungt att göra allt själva

Men säljer de då för att de är rädda för att det ska börja gå sämre med försäljningen? Det är ju minst sagt ett rätt oroligt världsläge.

De fraktar exempelvis sina boxbollar med containerfartyg i Röda havet, som den senaste tiden också har blivit en konflikthärd efter att kriget mellan Israel och Hamas bröt ut i slutet av förra året. Hittills har dock inga fartyg som fraktar boxbollar attackerats, enligt Jacob Eriksson.

Han betonar att det exit-drömmen tvärtom handlar om att man vill kunna skala upp bolaget snabbt, för att det går så bra just nu.

Vi sålde slut på boxbollar förra året och gjorde som sagt över 300 miljoner i omsättning. Vi kunde ha sålt för en halv miljard men klarade inte av att producera mer. Det är därför vi behöver en stor, strategisk ägare. För det är tungt att själva producera så mycket på egen hand.

Jo, en fråga till, jag funderar på hur du lyckas hålla sams med din bror, efter ha haft företag med honom i fem år nu?

Vi känner stor tillit till varandra och stöttar varandra i allt vi gör, både i med- och motvind. Vi hade en extremt motig vinter när vi tappade flera potentiella kändisinfluencer-samarbeten i USA, till exempel. Då är det så skönt att vi har varandra.

Men samtidigt så gör vi ju väldigt lite ihop privat, så lite som möjligt faktiskt, eftersom vi jobbar så mycket ihop hela tiden.

David Gustavsson
david@ehandel.se