ANNONS

Därför vill de förbjuda e-handlarna att ha fri frakt: "Har ökat pressen"

Linda Palmetzhofer, ordförande för Handels

"Tanken är inte att den ska ligga på en nivå som missgynnar e-handeln".

ANNONS

Svensk Handel och Svensk Digital Handel säger blankt nej till Handels, Sekos och Transports krav på att lagstifta bort fri frakt. Men branschens invändningar har inte fått facken att tänka om. Handels ordförande Linda Palmetzhofer menar att den fria frakten trots allt kostar mer än vad den smakar och därför måste förbjudas. Även om det hela tiden tas steg mot fossilfria hemleveranser.

Det är bra att fossilfria leveranser ökar och vi välkomnar alla initiativ som går i den riktningen, men de flesta leveranser sker fortfarande med fossila drivmedel, bristfällig samordning och omställningen går inte fort nog. Därför behövs fler åtgärder. Och hur vi än vrider och vänder på drivmedelsfrågan så behövs ökad resurseffektivitet oavsett energikälla, säger hon till Ehandel.

Hållbarhet är dock inte bara en miljöfråga. Under den explosiva tillväxten som skett de senaste åren, inte minst under pandemin, har anställda i logistikkedjan kommit i kläm och blivit lidande, enligt Handels.

Många arbetstagare i såväl handel, transport- och postverksamhet fått sämre arbetsförhållanden kopplat till e-handeln. Därför behövs också mekanismer som får kunder att tänka till när de handlar. Att göra det obligatoriskt att ta betalt för frakt är ett sätt att få kunder att tänka till, samla beställningar till färre tillfällen och minska mängden onödiga returer.

E-handlarnas invändning

En av invändningarna från e-handlarna är att de absorberar kostnaden åt konsumenten.

Vi följer utvecklingen med intresse. Som återförsäljare har vi flyttat kostnaden för frakt till oss själva från våra kunder, vilket innebär att frakten fortfarande betalas även om våra kunder inte får den som en kostnad i sina order, sa Filippa Modig, pressansvarig på Webhallen, tidigare i veckan till Ehandel.

Men det vill Handels också komma bort ifrån. En fraktavgift ska således alltid tas ut synligt för konsumenten.

Är det symboliken i en fraktavgift som är viktig?

Just att e-handlare tvingas ta hela kostnaden för transporter för att kunna vara konkurrenskraftiga är ju ett av problemen som reformen bidrar till att avhjälpa. Avgiften ska ju gå till företagen själva och tanken är inte att den ska ligga på en nivå som får effekten att den missgynnar e-handeln. Men jakten på snabba och billiga leveranser har ökat pressen på många anställda i e-handeln, och det måste vi komma åt, säger Linda Palmetzhofer och fortsätter:

Avgiften har ingen symbolisk betydelse utan en praktisk betydelse av att den kan få kunder tänka till och att bryta en utveckling som varken är till gagn för miljön, de anställda eller företagen.

Ni anser inte att ett förbud mot fri frakt här skulle driva konsumtion mot utländska konkurrenter, där villkoren är ännu sämre?

Vi vill ha en helhet av styrmekanismer som inte missgynnar svenska handlare som står för korta och jämförelsevis miljövänliga transporter. Vi har tidigare uttryckt våra invändningar mot till exempel rabatterade leveranser från länder som Kina och gång på gång varit tydliga med att vi inte vill se en samlad styrning som premierar utländska e-handlare som står för långa transporter.

"Rimligen en konkurrensfördel"

Att en fraktavgift skulle få kunderna att välja utländska konkurrenter, tror inte Handels. Istället menar man att svenska e-handlare har andra, starka fördelar som kommer att få konsumenterna att fortsätta handla på hemmaplan.

Det vi eftersträvar med en fraktavgift är att få kunder att tänka till när de handlar online och på så sätt förbättra villkoren för de som jobbar i branscherna samt för miljön. Valet av handlare avgörs ju också av andra aspekter, till exempel att det ska vara ett företag man litar på och känner till - vilket rimligen bör vara en konkurrensfördel för svenska e-handlare, säger Linda Palmetzhofer.

LÄS ÄVEN: Branschen vägrar förbud mot fri frakt: "Ska inte ha särlösningar"

Nils Lund
nils@ehandel.se