Hösten 2020 lanserade Amazon sin svenska sajt under uppmärksammade former. Och hösten 2022 gör nästa amerikanska jätte, nämligen Costco Wholesale, entré i Sverige. Men varför väljer de amerikanska megabolagen Sverige, egentligen?
De ser att Sverige är en intressant marknad med visserligen liten befolkning, men en köpstark sådan. Sedan kan det vara så att de ser att det finns utrymme att ta på lågprismarknaden. För trots att den är både stor och växer fort så finns det fortfarande rum kvar at ta, säger Emma Hernell, vice-VD på HUI, till Ehandel.
Hon påpekar också att även om vi har vissa av de större internationella lågprisaktörerna inom olika branscher, så är det fortfarande många som ännu inte hittat hit. Så det kanske gäller att passa på innan fler får samma idé.
Men vad har egentligen skapat aptiten för den svenska marknaden? En av förklaringarna skulle kunna vara att vår egen hunger efter låga priser skapat eko ute i världen. De svenska konsumenterna har till exempel kastat sig över aktörer som Wish i jakten på klipp.
Lågpris är en stark trend och oavsett om det handlar om Wish eller Dollastore, så finns det en nyfikenhet på internationella koncept. Vi gillar att hoppa på nya koncept. Vi är "early adopters" och man använder därför gärna Sverige som en testmarknad. Det finns helt enkelt en öppenhet mot internationella varumärken. Dessutom reser svenskarna mycket och hittar de här varumärkena utomlands, så de är redan vana vid dem, säger Emma Hernell och fortsätter:
Så var det till exempel när Inditex kom hit med Zara. Svenskarna hade redan handlat där när man var på semester. Likadant med Uniqlo, man hade redan upptäckt dem och tagit dem till sig. Sen är det såklart inte säkert att det fungerar ändå. Det är många stora internationella aktörer som försökt etablera sig, men sedan fått backa tillbaka.
Hur mycket tror du att vår prisjämförelsekultur spelar in, med populära aktörer som Pricerunner och Prisjakt?
Jag skulle säga att det är en jätteviktig del i det här. Det är en del av digitaliseringen man glömmer bort lite grann hur lätt det är nu att jämföra priser. Inte som förut när man kanske behövde åka runt mellan butikerna själv och jämföra, eller kanske såg någon annons i en tidning.
Den strukturerade prisjämförelserna pressar ju marginalerna oerhört och skärper konkurrensen ytterligare, även mellan två butiker från samma kommun. Det är positivt och får marknaden att fungera bättre när konsumenten kan göra mer informerade val.
"Kommer att dröja"
Men att Costcos etablering skulle sätta någon större press på den svenska lågprismarknaden initialt verkar inte särskilt sannolikt. Tas premiärbutiken dock väl emot och man väljer att göra en mer omfattande satsning, då kan man plötsligt bli ett hot att räkna med.
Jag tror att det kommer att dröja innan branschen kommer att märka av dem. De börjar ju nu med en butik i Täby, men sedan blir det kanske fler. Så på lång sikt kan det bli ytterligare en stark aktör som pressar marginalerna ännu mer. Dessutom blir en allt större del av detaljhandelsmarknaden lågpris och vill man inte vara med där, så kommer det att krävas väldigt mycket mer av en om man vill lyckas.
Kommer de att behöva etablera e-handel också, eller drar man helt enkelt tillräckligt med konsumenter till butik med attraktiva priser?
Hade du frågat mig för fem år sedan hade jag sagt att de måste ju också digitalisera. Men de drar ju folk till butik ändå. Det har vi sett inte minst i dessa tider att man hellre åker till en handelsplats, där man kan åka hela vägen fram till dörren och parkera bilen. Man behöver inte gå i en galleria bland folk och trängas i mindre butiker, utan allt är samlat i samma varuhus. På handelsplatserna finns också andra aktörer där man plockar upp sådant som kräver större volymer, så man tar sig helt enkelt dit. Så e-handel är inte något större fokus hos de här koncepten, säger Emma Hernell.
LÄS ÄVEN: Ännu en amerikansk jätte intar Sverige - här öppnar de