I går, tisdag, rapporterade vi om e-handlaren Bra Sommarmöbler som tvingats i rekonstruktion. Bolaget såg för första gången på flera år röda siffror under 2022, till stor del på grund av vikande försäljning i butik tillsammans med större inköp.
Dessvärre har man inte lyckats vända utvecklingen under 2023 och nu berättar vd:n Joakim Forslund om vad som ledde fram till att de nu kämpar för sin överlevnad.
Anledningen till att vi har ansökt om företagsrekonstruktion är att bolaget har hamnat i ekonomiska svårigheter på grund av flera faktorer. En viktig faktor är de ökade inköpsfraktkostnaderna, som steg markant efter pandemiutbrottet, och som har påverkat vår bruttomarginal negativt. Kombinerat med stora ökningar av frakter till slutkund. Dessutom har vi haft en kraftig minskning i försäljningen under 2023, vilket har lett till ett överskott av varulager. Detta har tillsammans med våra finansiella åtaganden skapat betalningssvårigheter, säger han till Ehandel.
Därför pågår nu ett intensivt arbete för att minska på kostnaderna och vända förlusterna.
Vi arbetar aktivt med flera åtgärder för att vända de röda siffrorna. Vi har redan genomfört betydande nedskärningar av våra kostnader under 2023. Och vi fortsätter att granska och identifiera områden där ytterligare besparingar kan göras. Dessutom har vi ett pågående projekt för att minska vårt lager med målsättningen att få ned varulagret till en jämnare nivå emot vår omsättning. Rekonstruktören kommer även att inleda diskussioner med våra borgenärer för att förhandla om våra skuldsättningsvillkor.
Vilka förhoppningar har ni att klara er igenom detta?
Vårt huvudsakliga mål med rekonstruktionen är att återställa vår konkurrenskraft på marknaden och skapa en hållbar finansiell position. Vi strävar efter att minska vår skuldsättning till en nivå som är hållbar med hänsyn till vårt kassaflöde och förväntade omsättning. Vi har förhoppningar om att när rekonstruktionen är klar, kommer vi att vara bättre rustade för framgång än tidigare.
För att en rekonstruktion ska bli lyckosam krävs det också ett gott samarbete med borgenärerna, alltså leverantörerna, som kan behöva skriva ned skulder rejält. Hittills verkar Bra sommarmöbler också ha fått ett lovande gensvar från dessa.
Vi har fått ett positivt gensvar från våra leverantörer. Det är uppmuntrande att se att våra leverantörer är beredda att stödja oss under rekonstruktionsprocessen, och vi uppskattar deras förtroende och samarbete. Deras stöd kommer att vara värdefullt när vi arbetar med att omstrukturera och stabilisera vår ekonomiska situation.
E-handeln gick bra, men butikerna backade. Kommer ni att behålla några eller alla butiker, eller kan det bli en renodlad e-handel framöver?
Vi kommer att utvärdera våra butiker och deras lönsamhet som en del av rekonstruktionsprocessen. Vår strategi kommer att vara att anpassa oss till den nuvarande marknadssituationen, och detta kan inkludera att behålla några eller alla butiker eller överväga en renodlad e-handelsmodell, säger Joakim Fryklund.