ANNONS

Därför tokökar Coops e-handel – slår marknaden

Niklas Zeitlin på Coop
Coop/Pressbild

Så stor är e-handelsandelen. Och därför har man slopat centrallagret.

ANNONS

I dag kom ICA med sin Q4-rapport som visade på starka tillväxtsiffror från e-handeln inom gruppen. Och det är framför allt Apotek Hjärtat, som har en stor e-handel, som agerar draglog i ICA:s e-handelsaffär.

LÄS ÄVEN: ICA:s e-handel går som tåget: ”Väldigt starkt år”

Men även Coop har en stark e-handelsförsäljning och det gäller både inom kund- och företagsförsäljningen.

Vi har slagit marknaden med vår e-handelsförsäljning under 15 kvartal i rad, nu säger Niklas Zeitlin, chef e-handel & B2B Coop Sverige, till Ehandel och fortsätter:

Sedan Q2 2020, alltså de senaste fyra åren, har vi haft en starkare procentuell e-handelstillväxt än marknaden.

Hur mycket har ni slagit marknaden med?

Vi har hela tiden legat i häraden plus 10 till 30 procent gentemot marknaden. Och nu senast i Q4 låg vi på plus 12 procent.

Vad omsätter er e-handel idag?

Det kan jag inte uttala mig om. Det ligger på en annan nivå ovanför mig att uttala sig om de siffrorna.

Framgången förklarar han med att Coop under de senaste fyra åren har byggt upp ett starkt e-handelserbjudande. Man har dels satsat på ett breddat sortiment. Och 2019 slopade Coop även sitt centrallager. Istället så plockas alla e-handelsvaror i uppemot 200 butiker runt om i landet.

Där är vi unika gentemot våra konkurrenter och vi ser jättemånga fördelar med att ha skjutit ut det här mot de fysiska butikerna.

Dels så får vi upp varutempot och cirkulationen på varor. Dels har vi en helt annan närhet till kunderna med det här upplägget.

Det är främst last mile-aktören Gordon som kör ut varorna. Coop har också en mindre andel egna bilar, men det rör sig om runt 5 procent av flottan.

70 procent av vår ordervolym är dagen efter-leveranser, medan övriga är samma dag-leveranser.

Vi har i dag en bredd i vårt last mile erbjudande och vi når i dag nästan 90 procent av svenskarna, med antingen hemleveranser eller med vårt hämta färdig kasse i butik-upplägg.

Ett hundratal butiker erbjuder även en expresstjänst där man som kund kan hämta sin kasse efter en timme i butik.

73 procent av leveranserna lämnas utanför dörren och resten hämtas i butik. Vidare ligger Coops e-handelsandel i dag på mellan 3 till 4 procent. Och ungefär hälften av e-handelsförsäljningen sker i storstäder. Och kunderna e-handlar samma saker som de köper i de fysiska butikerna. Det är ingen större skillnad.

Coop har även gjort en företagssatsning och den har vuxit med 70 procent under det senaste året. Man erbjuder såväl e-handel som köp i butik där företagen själva kan administrera vem som ska få handla och för hur mycket

Sedan är vi stolta över vår online-satsning för kommuner, med en tjänst som gör det möjligt för hemtjänst att handla hem varor till brukare och biståndstagare på ett tryggt och säkert sätt. Totalt tecknade Coop under förra året 37 kommunala avtal och noterar en 123 procentig tillväxt på vår digitala satsning mot kommuner.

I organisationen Coop Sverige arbetar flertalet av medarbetarna numera även med den digitala kanalen som en naturlig del av sin vardag.

För bara några år sedan hade vi ett core-team inom e-handel på 55 personer, men nu har vi en helt annan kraft i e-handelsarbetet, efter att vi har lyckats implementera den digitala kanalen som en del av allas ansvarsområde.

Det är numera endast en handfull personer som har huvudansvaret för e-handeln.

Våra affärspartners, det vill säga föreningarna, har parallellt med Coop i Sverige byggt upp sina organisationer, med funktionerna e-handel och företagsförsäljning, varför kompetensen breddats och bidragit till den ökade försäljningen.
David Gustavsson
david@ehandel.se