ANNONS

Därför tappar Temu – efter Googles storstädning: "Extra intressant"

Pontus Vippelius, AdRelevance
AdRelvance/Temu/Google/Pressbilder

Googles ändringar har gynnat svenska e-handlare.

ANNONS

Nu står det klart att den kinesiska e-handelsplattformen Temu tappar synlighet på Google. Detta efter att Googles "Mars core update" inleddes den 5 mars i år, en stor och komplex uppdatering.

Google har aviserat att de med uppdateringen räknar med att minska lågkvalitativt och icke unikt innehåll med runt 40 procent.

Internationellt är kritiken väldigt stor mot denna uppdatering då många nichesajter tappat väldigt mycket synlighet samtidigt som stora auktoritära domäner tar mark. Det har även noterats en generell bild av skiftning där e-handelssajter tagit mark generellt och innehållssajter med en annonsaffär tappat mark, skriver Pontus Vippelius, SEO-chef på byrån AdRelevance, i ett nytt blogginläg.

Stark start för Temu

För aktörer som Temu är sidkvaliteten oftast låg, enligt byrån. Även Amazon har haft liknande utmaningar, skriver Pontus Vippelius.

Temu hade en väldigt stark utveckling från sin lansering, men har sedan noterat en del utmaningar med "core updates". Detta är såklart extra intressant för många e-handlare då vi vet att Temu både i köpta kanaler och organiskt påverkat en hel del aktörer senaste året.

Svenska e-handelsvinnaren

Svenska Naturkompaniet är istället en av vinnarna, på uppdateringen. Det är en etablerad aktör med ett starkt varumärke.

Naturkompaniet är ett tydligt exempel på en e-handlare som har fått mycket synlighet efter "Mars core update". Det rör sig om en etablerad aktör med ett starkt varumärke, konstaterar Pontus Vippelius.

David Gustavsson
david@ehandel.se