Det rör på sig hos den svenskdanska, statliga postjätten. I veckan stod det klart att Postnord Sverige varslar 200 tjänster. Det rör sig dock inte om 200 personer, utan om just tjänster som ska bort.
Detta är en ny stor omorganisation, som ska fokusera på tre affärsområden: Paket, brev och logistik.
Detta tydliggör Postnord på ett sätt. Vi gör nu en kursändring. Det är en viktig förändring och det är något vi inte har gjort på flera år, säger Anders Porelius, presschef på Postnord, till Ehandel och fortsätter:
Det kommer att bli ett mer konkurrenskraftigt Postnord som är i takt med den utveckling som vi nu ser i omvärlden.
200 tjänster försvinner
Förändringar av post- och paketmarknaden har drivit på, tillägger han. Postnord ska bli mycket mer affärskritiskt och digitaliserat.
Hur påverkar förändringarna medarbetarna?
Cirka 200 tjänster försvinner inom Postnord. Det gäller framför allt inom det administrativa området, försäljning, finans, HR och kommunikation.
Huvudparten av tjänsterna finns på huvudkontoret i Stockholm. Men vi har också utlyst 1 500 nya tjänster internt, som passar in i de nya affärsområdena.
"Enorm utveckling"
Han säger att det i grund och botten främst handlar om att styra om post- och paketjätten mot en allt mer digitaliserad affär.
Om vi ser på e-handeln exempelvis, så har det ju varit en enorm utveckling de senaste åren. Där förändras marknaden väldigt fort och om vi ska leverera på våra mål kommer vi att behöva hänga med i digitaliseringen.
Vad kommer Postnord att göra för e-handelssatsningar, rent konkret?
Hur de kommer att se ut får vi återkomma till och konkretisera längre fram. Men det handlar om att möta kundernas krav. Men med den här nya organisationen är tanken att vi ska bli effektivare – och förbättra synergierna mellan våra olika affärer.
Vi ser att marknaden, kundbeteenden och omvärlden svänger i allt snabbare takt och då måste vi bli agilare och effektivare.
Är e-handeln en viktig del i denna förändring?
Det är den självklart. Men det är många faktorer som bidrar till Postnords kursändring nu. Men vi ser en växande paketmarknad som vi vill leda. Likadant är det med breven där vi vill uppfylla vårt samhällsuppdrag.
Vad har de fysiska pappersbreven för plats i er affär i dag?
Det är ju ingen hemlighet att vi skickar hälften så många brev nu som mot för 20 år sedan. Men det är fortsatt ett samhällsuppdrag som vi tar på största allvar.
Kortare beslutsvägar
Samtidigt har konkurrensen på paketmarknaden ökat kraftigt de senaste tio åren. Men nu ska alltså paketdelen bli ett eget affärsområde inom Postnord.
Vi vill utveckla det erbjudandet och skapa kortare beslutsvägar, för att fortsatt vara ledande på paketmarknaden. Vi vill jobba ännu mer datadrivet och med rätt kompetens för att kunna reagera snabbare på förändrade kundbeteenden, säger Anders Porelius.
Och det här beror på att konkurrensen har ökat på paketmarknaden?
Det har den, men vi levererar väldigt många paket nu mot för tio år sedan.
Behöver ni anställa fler inom paketleveranser? Det har ju kommit signaler om att brevbärare och paketleverantörer är trötta och utarbetade?
Vi har haft utmaningar på några få terminaler efter att vi har ställt om till varannandagsutdelning. Vi har exempelvis haft utmaningar i Örebro, där vi gjort en genomlysning av arbetsmiljön.
Vad har ni kommit fram till?
Exakt vad man gjort där kan jag inte i detalj. Men vi har haft dialog med medarbetare och gjort förändringar som gör att de upplever arbetet mindre stressigt.