Sponsrat Innehåll

Därför ska ni satsa på lojalitet i hela Norden

Enligt Walleys rapport E-handelsanalysen 2024 återkommer 67 % av nordiska konsumenter gärna till samma butik. Detta skapar möjligheter för lojala kundrelationer. Särskilt i Norge och Finland, där potentialen är extra stor.

Norrmän värdesätter en bra kundklubb 

I Norge är chanserna att bygga lojalitet bland de bästa i Norden. Hela 73 % av norska e-handelskonsumenter uppger att de föredrar att handla hos samma butik, vilket ligger över det nordiska genomsnittet. Dessutom är norrmännen positivt inställda till kundklubbar; 50 % har en fördelaktig syn på medlemskap, jämfört med 43 % av de nordiska konsumenterna i stort. För e-handlare innebär detta en möjlighet att skapa långvariga kundrelationer genom att satsa på en kundklubb – något som kan innebära både fler medlemmar och ökade köp. 

I Finland är man redo att handla för mer – med rätt förmån 

I Finland finns ett tydligt tomrum att fylla när det gäller lojalitetsarbete. Många finländska konsumenter upplever att e-handlare brister i engagemanget för att skapa återkommande relationer (22 %, att jämföra med det nordiska genomsnittet på 14 %). Här finns en lönsam möjlighet för handlare att etablera lojalitetsprogram, särskilt eftersom 89 % av finländarna gärna handlar mer om de erbjuds rätt kundklubbsförmån. 

Betalningsupplevelsen – lika viktig på alla marknader 

Även om det finns skillnader mellan de nordiska länderna, tycker majoriteten av konsumenter i Sverige, Norge och Finland (77 %) att en smidig betalningsprocess ökar chansen att återvända till samma butik. För att lyckas med lojalitetsarbetet över gränserna är en enkel och enhetlig betalningsupplevelse avgörande – oavsett marknad. 

XXL Pay skapar lojalare kunder i hela Norden 

Sportkedjan XXL Sport & vildmark visar hur en genomtänkt lojalitetsstrategi kan stärka kundrelationer i hela Norden. Med 86 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Danmark har XXL integrerat Walleys erbjudande Loyal Pay, som kopplar samman kundklubbsmedlemmarnas profiler direkt till betalningssystemet. Detta gör att lojalitetsförmåner och exklusiva betalalternativ kan erbjudas automatiskt till medlemmarna direkt i kassan. XXL har dessutom valt att döpa sin version till XXL Pay, vilket stärker varumärket och gör betalningen till en del av deras lojalitetsarbete.

Få djupare insikter i Walleys rapport  

Vill du förstå vad nordiska konsumenter värdesätter i en kundklubb? Walleys trend- och konsumentrapport E-handelsanalysen 2024 erbjuder såväl data som insikter om vilka lojalitetsförmåner som uppskattas mest i Sverige, Norge och Finland.

Läs mer och ladda ner rapporten här. 

Om Walley 

Walley är en strategisk partner inom betallösningar för medelstora och stora e-handlare och butiker i Norden. Genom att erbjuda slutkunden flera flexibla betalsätt skapar Walley möjligheter för handlare att stärka relationer, förbättra kundupplevelsen och öka  lönsamheten.

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap