ANNONS

Därför ska du göra allt själv!

Därför ska du göra allt själv!

Joel Svensson på Partykungen kommer i denna krönika med en uppmaning till alla e-handlare. Sluta att blint köpa allt från externa leverantörer, du kan göra det mesta själv och göra det bättre till och med.

ANNONS

Jag har den senaste tiden noterat allt fler företag som vill tjäna pengar på e-handeln, genom att bygga tjänster till oss e-handlare. Många fyndiga och bra initiativ som driver utvecklingen framåt! Men när vi som e-handlare outsourcat allt från lager till kundtjänst, sökmotor till kassa, marknadsföring till ekonomi - vad finns då kvar som gör att vi kan kalla oss e-handlare med stolthet?

Det senaste i detta led är dyra hyrplattformar som lobbar för att sina kunder ska ta in kostam tredjepartsutvecklad programvara - för att dom själva inte kan göra det tillräckligt bra. En plattform som inte kan göra en vettig sökmotor, en plattform som inte kan göra en konverterande kassa eller en plattform som saknar funktion för att visa de mest relevanta produkterna för besökaren.

"Någon annan kan göra det bättre än oss"

Ofta med motivet att ”någon annan som endast jobbar med detta kan göra det bättre än oss”. Fel fel fel! Ni, om någon - kan göra det bäst - för era kunder. Ingen ”standardlösning” kan göra det bättre än vad ni kan. Jag vet inte om det beror på ren okunskap eller lathet men denna utveckling skadar både e-handlare och kunden i slutändan.

Jag har luskat lite hur dessa plattformar egentligen tänker när de hänvisar sina kunder till andra tjänsteleverantörer (trots att de vill kalla sig själva för en "komlett lösning"). Och det enkla svaret är pengar. Inte sällan får nämligen hyrplattformen en kickback för varje ny kund som de kan ge till tredjepartsutvecklare. Inte undra på att motivationen för att göra en egen bättre lösning är dålig med andra ord...

Framgångsreceptet "Partykungen"

En del i framgångsreceptet ”Partykungen” (med framgång menar jag stark, organisk tillväxt) är att vi gjort och gör så mycket vi bara kan själva. Faktum är att vi gjort vår egen plattform och vår egen sökmotor. Vi har en kassa som med A/B-test presterat bättre än Klarna Checkout och vi kör vår egen logistik med eget lager och egen lagerpersonal. En logistikdel som i många fall är både billigare och effektivare än de flesta tredjepartslager.

Jag har sett ett antal e-handlare som gått från skyhög tillväxt och 5/5-omdömen på betygsajter till konkurs och bottenbetyg som följd - efter att ha outsourcat så många tjänster att man inte längre har koll på sina kunder eller logistikflöden. I handen på någon annan blir man också mycket mer trögrörlig och nya möjligheter tar mycket längre tid att införa när det ska in i någon annans system först. Dessutom ska alla dessa tjänsteleverantörer ha en bit av din marginal. Hur mycket marginal har du kvar efter att en order har varit en del av processen hos 5-10 underleverantörer?

Ingen kan göra allt

Någonstans inser även jag att man inte kan göra allting själv, speciellt inte som en liten e-handlare. Men min poäng är att man måste bli bättre på att tänka på vad man kan göra själv och försöka göra så mycket som möjligt själv, innan man låter någon annan göra jobbet åt en.

joel.svensson