ANNONS

Därför satsar Kjell och Company på liveshopping: "400 000 tittare"

Kjell & Compandy
Nicholas Bálint som ansvarar för liveshoppingen på Kjell & Company berättar om live-framgångarna
Kjell & Company/Skärmdump

"Lika mycket intäkter på 40 minuter som i en butik på två veckor".

ANNONS

Liveshopping har hittills mycket förknippats med kvinnliga influencers, mode, skönhet – och i huvudsak kvinnliga tittare och målgrupper. Men nu ger sig även andra typer av detaljhandlare in i liveshopping-segmentet, som går ut på att visa upp och prata om produkter under en livesändning.

Kjell & Company, som gick till börsen i slutet av september i år, är ett exempel.

De har sedan i slutet av mars 2020 storsatsat på liveshopping. De har även uppfunnit en ny roll och titel: ​Head of Live Commerce. Den innehas av malmöiten Nicholas Bálint, blott 24 år gammal. Han har en bakgrund som butikschef på Kjell & Company i först Kungälv och därefter i Göteborg. Men sedan i våras är han alltså Head of Live Commerce på Kjell & Companys huvudkontor i Malmö. För Ehandel berättar Nicholas Bálint om kedjans stora intresse för liveshopping.

En av de butiker jag var chef för var först med att testa konceptet. Sedan gav pandemin oss en extra spark i baken, där vi gick från tanke till handling, när våra kunder inte kunde besöka våra butiker i lika hög utsträckning. Liveshopping blev något som möjliggjorde kundmöten digitalt, säger Nicholas Bálint till Ehandel.

Sedan våren 2020 har det totalt blivit 400 sändningar, där personal/säljare ute i butikerna visar upp och pratar om produkter. Och fler program ska det bli. I nuläget publicerar Kjell & Company två till fyra sändningar i veckan. Sedan starten har totalt över 400 000 personer tittat. Tittartiden varierar från mellan fem till 15 minuter.

Liveshopping höjer e-handelsupplevelsen från 2D till 3D. E-handel kan ju annars kännas ganska fyrkantigt. Det är mest texter och bilder. Men med liveshopping kan man få lite liv i det. Min generation är ju van vid att vara uppkopplad jämnt. Men även de som är äldre har ju vant sig vid det under pandemin.

I början av satsningen var det mellan 20 till 60 tittare per sändning – medan snittet i dag ligger på mellan 300 till 600 tittare. De allra nördigaste sändningarna brukar få mellan 100 till 200 kommenterar i chatten. Och ibland ställs förstås frågor som programledarna besvarar. Eventen är i regel som kortast 30 minuter långa, och som längst uppåt en timme.

LÄS ÄVEN: Helgspecial: Så knäckte Inet koden på Youtube och Twitch: ”Inte en snäll plats”

De läggs ut på företagets sajt, Facebook – och Showroom, en plattform som publicerar liveshopping-sändningar på ett ställe. För transparensens skull är Showroom en del av LRF Media-ägda Ehandel. Produkter visas i videofönstrets övre vänsterhörn, i form av en mindre produktbild. Genom att klicka på bilden så läggs varan till i kundkorgen.

Vad har er liveshopping genererat för intäkter hittills?

Det vill jag inte kommentera. Men jag kan säga att vår mest framgångsrika sändning genererade lika mycket intäkter på 40 minuter som en butik genererar på två veckor.

I sändningen nördade man ner sig i olika nätverksprodukter. Och eventet gjordes i samarbete med TP Link, en kinesisk tillverkare av nätverksprodukter.

Programmen kretsar runt en rad olika ämnen. Just nu har man exempelvis ljudveckor där medarbetare bland annat testar och pratar om olika hörlurar – och vad man ska tänka på när man köper en sådan produkt. Andra gånger så recenserar personal varor. Och inför black friday och julhandeln väntar sändningar med en hel del erbjudanden.

Vilket format har fungerat bäst hittills?

De som är mer kunskapsinriktade har lite längre snittid vad gäller tittningen. Vi har exempelvis pratat om 3D-skrivare under en sändning från en butik i Örebro, och vilka de vanliga problemen är med en sådan produkt. Det är lätt att sådana teman blir nördiga, och det gillar vi och våra tittare.

Hittills har kedjan bara använt sig av en influencer vid ett tillfälle – och det var komikern, influencern och programledaren Filip Dikmen från Landskrona. Sändningen hade hög tittning och skapade stort engagemang i chatten, enligt Nicholas Bálint. Det lockade även en yngre demografi än vad Kjell & Company vanligtvis har. Framöver kan det bli fler influencer-samarbeten. Men huvudfokus ska fortsatt ligga på att låta butikspersonal visa upp och prata om produkter.

De är extremt kunniga. Vi är stolta över den kunskap vi besitter. Så vi ser oss själva som influencers. Vi kan vår grej, så vi kommer nog att använda oss så lite av klassiska influencers som möjligt, även om vi eventuellt har en på väg in. Men vi får se. Men i grunden vill vi visa upp våra butiker och säljare ännu mer. Många tycker att det är roligt att se sina lokala "Kjell-säljare" i en livesändning.

Vad är största utmaningen?

Att lyckas pussla ihop liveshoppingen vid sidan av den dagliga driften och allt annat vi håller på med samtidigt.

Tror du att fler företag, även utanför skönhets- och modebranschen, kommer att hoppa på liveshopping-tåget nu?

Ja, det tror och hoppas jag. Det är ett bra sätt att göra sin e-handel lite mer levande. Vi vill ju att det här ska bli en stor grej och då krävs det att fler hoppar på det här tåget. Sedan återstår det att se hur människor väljer att leva sina liv nu efter pandemin. Vi ser kanske en liten avmattning, men jag tror att vi vant oss vid ett digitalt liv. Många kommer stanna kvar vid det.

Han tillägger att liveshopping också har många mänskliga sidor, vilket uppskattas av tittarna.

Ibland blir det lite fel eftersom det är live. Så det blir väldigt genuint och ärligt. Och det är viktigt att visa upp att vi inte är felfria.

Vad är nästa mål?

Det finns konkreta mål kring antal avsnitt, mer än så kan jag inte säga nu. Kanske kör vi ett litet event i samband med att vi nått 500 avsnitt. Men det blir nog först nästa år.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap