ANNONS

Därför säljer Klarna e-handelskassan: "Har gjort ett bet"

Jesper Eriksson, avgående Sverigechef hos Klarna

Så påverkas e-handlare och plattformar av affären.

ANNONS

I dag kom beskedet att Klarna säljer ett av sina mest framstående affärsben, checkouten - alltså själva kassalösningen för e-handlare och e-handelsplattformar.

I och med försäljningen kommer även ett antal väldigt seniora medarbetare ta klivet från Klarna till att jobba med nya ägaren, för att jobba vidare med produkten där. En av dem är Klarnas Sverigechef Jesper Eriksson, som kommer att bli CCO i det ägarkonsortium som officiellt tar över den 1 oktober.

Vi satte oss ned med Jesper för att reda ut varför man gör den här affären och vad den innebär i praktiken.

Det är en både marknadsledande och lönsam produkt och anledningen till varför Klarna väljer att sälja är rent strategiska skäl, säger han till Ehandel.

Så vad är dessa strategiska skäl, konkret? Han berättar att man under expansionen till USA började stöta på vissa hinder kring kassalösningen. Att det i början var svårt att få amerikaner, som bara handlar med kort, att byta ut hela kassan för att få ett nytt betalsätt.

Nu i efterhand kan man skratta lite åt den insikten. Men runt 2018/2019 började vi flytta fokus till Klarnas betalsätt i stället för checkouten. Att bygga ett globalt betalsätt som föredras av konsumenter och fungerar på samma sätt, oavsett marknad. Det betyder att det blev den nya kärnan i Klarnas verksamhet och man har till exempel byggt om mycket system just med tanke på hur Klarna ska fungera nu, säger han.

Klarna har höga ambitioner för betalsatsningen internationellt och det har gjort att kassalösningen helt enkelt stått i vägen vid vissa tillfällen.

Vi vill konkurrera med Visa och Mastercard. Vi ska bli lika självklara som dem globalt. Visa, Klarna och Mastercard ska nämnas i samma sammanhang. För att komma dit måste man förstå hur marknaden ser ut - den domineras av Payment Service Providers. Så för att uppnå ett globalt betalnätverk i den utsträckning vi vill, så måste man se till att man är så enkel som möjligt för psp:n att distribuera - allt från hur vi tekniskt fungerar till hur våra betalsätt prissätts, säger Jesper Eriksson.

Här har bolag som levererar just kassalösningar inte varit lika sugna på att ta in Klarna i sin checkout, just för att de haft en konkurrerande produkt.

En sak som stör psp:erna är att man har en egen psp-lösning, som blir en direkt konkurrent till det som de själva försöker sälja. Så vi tar bort den ur ekvationen, då den egna distributionen går i konflikt med målet att etablera Klarna som ett ännu större globalt betalnätverk.

"Nyckelanställda följer med"

Vad det nya bolaget, som ska sköta checkouten, eller checkouten i sig kommer att heta är ännu inte klart. Allt fokus har istället legat på att få affären i hamn.

Klarna vill se att någon verkligen tar hand om den här marknadsledande produkten, där det finns saker att förbättra. Här vill vi (nya ägarna, reds anm.) investera och bygga vidare för att dra igång ytterligare tillväxt. Så det är en ägare som Klarna bedömer som bra och som ser på kassan på samma sätt som vi gör. Flera nyckelanställda på Klarna, som bygger och driver kassan, följer också med i den här transaktionen och utgör basen i det nya bolaget.

Enligt uppgifter i bland annat Dagens industri och Breakit ska prislappen för Klarnas checkout uppgå till 3,4 miljarder kronor i den här affären. Det här är dock inget man vill bekräfta i dagsläget.

Just kring beloppet kan jag inte kommunicera något än, säger Jesper Eriksson.

I dagens nyhet ingick också det faktum att den nya ägaren och Klarna kommer att samarbeta nära. Den nya ägaren kommer nämligen att ha Klarnas betalsätt i kassan via ett distributionsavtal.

Det nya bolaget blir en psp-partner för Klarna, precis som man har Stripe, Nets och Adyen, till exempel. Det nya bolaget blir den största samarbetspartnern i Norden och vi (nya ägaren) tror att vi kommer att kunna använda partnerskapet med Klarna för att växa produkten internationellt, främst i Europa i närtid. Jag ser det som en av styrkorna med transaktionen att vi får Klarna som den viktigaste partnern. Vi har gjort ett "bet" på att Klarna kommer att fortsätta leverera jättebra, konsumentvänliga betallösningar globalt och väljer därför att hålla oss nära dem. Det är den relationen vi kommer att ha.

Du, och andra, väldigt seniora medarbetare går över till nya ägaren. Var det ert eget val?

Det har varit frivilligt om man ville hoppa på eller inte. Men utifrån vad som behövdes så var det personer som kan produkten, marknaden och springa från dag ett. Den utmaningen har känts lockande för mig som jobbat med den svenska och nordiska marknaden i säkert tio år. Jag ser ju vilken potential som finns i checkouten om man skulle separera den och investera i den fullt ut och det ser de andra också som hoppat på.

"Kommer kunna förbättra snabbt"

De handlare och plattformar som i dag använder Klarna Checkout ska inte märka någon skillnad den närmsta tiden. Den kommer drivas i vanlig ordning. Det är först längre fram som de större förändringarna kommer att ske - och då ska det gå undan.

På kort sikt är det inget som ändras. Allt fungerar precis som vanligt. Långsiktigt är det som gör att jag tror stenhårt på det här är att det finns enorm potential om vi sätter checkouten i ett sammanhang där den får mer uppmärksamhet. Samt att vi tar bort de bitar som skapar en konflikt när det kommer till prioriteringar.

Handlarna blir våra kunder och e-handelsplattformarna blir våra samarbetspartners och det är det enda vi behöver tänka på. Då kommer vi att kunna göra saker snabbt för att förbättra de saker som vi vet att handlarna efterfrågat. Det ser jag mest fram emot, att vi levererar det så snabbt vi bara kan.

Om det varit efterfrågat, varför har det inte skett tidigare?

Det är övergripande en prioriteringsfråga. Det viktigaste för Klarna har varit att etablera ett globalt betalsätt, alltså kärnverksamheten. Med facit i hand var det rätt val, sett till utvecklingen sedan 2019. Så det har varit en effekt av de prioriteringarna. Det hade kunnat göras mer om det fanns mer resurser. Och den möjligheten har vi verkligen nu.

Positiv respons

Efter att affären i dag blev officiell har man pratat med en rad kunder och samarbetspartners för att informera om vad som sker nu och varför. Och enligt Jesper själv har man fått bra respons på den här förändringen.

Jag har suttit framför allt i dag och pratat med handlare och e-handelsplattformar. Den övergripande responsen är väldigt positiv. Alla vet att det finns en potential i en lösning som väldigt många använder. De ser vad som händer om vi frigör den, lägger till resurser, bygger och på riktigt investerar i den. Så handlarna har inga problem att se att den vägen verkar vettig.

Kommer de investeringar som görs också innebära högre priser för handlare och plattformar?

Alla kontrakten gäller med de villkor de gör i dag. Det blir ingen förändring från dag ett. Istället kommer vi titta på vad för funktioner och "features" som handlarna vill ha och efterfrågar, avslutar Jesper Eriksson.

Nils Lund
nils@ehandel.se