I går kom beskedet att den nordiska elektronikjätten Power lägger vantarna på Mediamarkts svenska verksamhet. Man kommer att ta över både butikerna och e-handeln, mot att Mediamarktägaren, Ceconomy, får en ägarandel på 20 procent av Powers verksamhet i Sverige.
Efter flera tuffa år i Sverige avslöjade också Ceconomy för Ehandel att man letat olika lösningar för den svenska verksamheten en längre tid. Och till slut hade man, mer eller mindre, kört fast.
Det var inte den enda vägen framåt, men strategiskt väldigt rätt för en bra expansion i Skandinavien. Vi hade behövt gå in i de andra marknaderna också, Finland, Danmark och framför allt Norge som är en viktig marknad för våra konkurrenter, säger Magnus Håkansson vd på Mediamarkt Sverige, till Ehandel.
Dessutom hade det behövts betydande satsningar för att på allvar kunna växa i vårt avlånga land. Något som naturligtvis inte är helt lätt när det redan finns en tung uppförsbacke att vandra.
Jag kan tycka att vi borde ha investerat i fler varuhus på den svenska marknaden, eftersom vi inte riktigt täcker hela kartan i förhållande till konkurrenterna. Det skulle krävt ytterligare satsningar för att komma dit. Det kan Power göra med sin struktur. De är redan stora i Norge, Danmark och Finland och blir därför en komplett spelare i Skandinavien - marknadstvåa bakom Elgiganten/Elkjöp, säger Magnus Håkansson.
"Ganska knepig"
Varför Sverige har varit så svårt för Mediamarkt-konceptet, det är nöten som ingen riktigt lyckat knäcka. Och faktum är att för bara ett par år sedan började det vända rejält. Men därefter blev det allt tuffare igen.
Den svenska marknaden fick lite extraenergi under covid-perioden, när folk ville ha mer underhållning och byggde om hemma. Sedan har det blivit svårare igen. Just nu är den ganska knepig med köpkraften som faller. Men vi har samtidigt blivit mer som ett väloljat maskineri. Vi jobbar nära med kärnfunktionerna och har ett teamwork som gör att vi får saker att hända snabbt genom hela varuhusnätet. Det arbetssättet vi har etablerat finns det en väldig kraft i.
Han påpekar också att man under de här åren genomfört flera förbättringsåtgärder, som att kapa kostnader och breddat utbudet med tjänster och telekom, något som man sett positiva effekter av på senare tid.
Hur ser du själv på den här affären utifrån din position?
Jag ska vara noggrann med att jag inte har något ägande, utan endast representerar bolaget. Jag har inte varit med i några förhandlingar eller planeringar som lett fram till affären. Men jag ser väldigt positivt på det. Det har varit spännande och vi har utvecklat verksamheten väl de senaste åren. Den är bra skick och välskött, vilket har gjort att vi har kunnat bli en stark motpart i diskussionerna och genomföra affären. Det är också en rolig, naturlig slutpunkt på förbättringsarbetet.
"Naturligt att gå vidare"
Om allt går som det ska och affären godkänns, så väntas den vara i hamn någon gång i sommar. Då kommer också Magnus Håkansson själv att lämna verksamheten för den här gången.
Nu ska jag vara med och förbereda den nya ägarstrukturen och sen är det slut för mig. Jag har haft den här typen av uppdrag i rätt många år med vändnings- och förbättringsarbete i till stor del pressade bolag, så det blir helt naturligt att gå vidare.
Vet du redan nu vad som väntar härnäst?
Jag kommer att hitta något liknande igen, jag är inte orolig för det, avslutar Magnus Håkansson.