ANNONS

Därför ratar svenskarna julklapps-returer: "Omak"

Många orkar inte returnera klapparna
Istock/Ehandel

Oönskade julklappar blir ofta liggande hemma. Men varför?

ANNONS

Så många som var femte e-handelspaket skickades, förra året, under november och december. Det visar statistik från Transportföretagens senaste Paketindex.

Totalt skickades det 20 miljoner paket, varav många hade klickades hem, medan andra var returpaket.

Men hälften av svenskarna som vill returnera en oönskad klapp valde ändå att inte göra det. För att det upplevs som för krångligt. Det framgår av ett pressmeddelande från betallösningsbolaget Nets, som låtit genomföra en undersökning, som har utförts av Kantar/Sifo.

"Väljer bort omaket"

Det är främst de yngre (18 till 29 år) som tycker att det suger att behöva krångla med returkvitton, påsar och returpaket. Hela 58 procent i den yngre åldersgruppen avstår därför från att returnera sina klappar. Bland äldre (65 till 79) år är motsvarande siffra 31 procent.

Många väljer bort omaket att returnera och julklappen blir liggande oanvänd hemma. Att så många låter bli att lämna tillbaka varor trots att de vill är helt klart ett underbetyg för returhanteringen inom svensk e-handel, kommenterar Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, som är en del av Nexi-koncernen.

För att bli mer motiverad till att göra en retur – vill man ha en tydlig retursedel och ett digitalt kvitto.

Viktigt med digitala kvitton

Enligt undersökningen har dock större återförsäljare ett övertag. Anledningen: Kunden kan i regel lämna tillbaka en produkt från en större kedja, i en fysisk butik, genom att att man visar upp sitt digitala kvitto.

De renodlade webbutikerna behöver bli bättre på att göra det enklare att byta. Ett bra exempel är Boozt som ger gåvomottagaren möjlighet att enkelt byta sin vara mot ett presentkort. Givaren behöver bara ge en returkod till mottagaren för att detta ska bli möjligt, avslutar Patrik Müller.

Returerna ökade – globalt

En global undersökning från shoppingnischade plattformsleverantören Salesforce visade dock att hela 19 procent av julklapparna, alltså närmare en av fem julklappar, returnerades efter att julen var slut.

Men den siffran gäller då hela världens befolkning. Det var en returökning med 3 procent, jämfört med motsvarande period året innan. Så kanske är det svenskarna som är extra bekväma, när det kommer till intresset för returer.

LÄS ÄVEN: Returerna ökar igen – så många klappar skickades tillbaka

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap