Så var det äntligen Singles Day, eller? Nej, enligt Prisjakts data är det inget att se fram emot och borde allra helst undvikas. I alla fall om man är konsument. Prisjämförelsesajten har tittat närmare på prissänkningarna under shoppingdagen, som har svårt att riktigt få fäste bland konsumenterna i vårt avlånga land.
Och med facit i hand är det kanske inte så konstigt. Här framgår det nämligen att priserna sjönk med väldigt beskedliga 0,51 procent på totalen under Singles Day förra året. Det att jämföra med Black Friday, där priserna i snitt kapades med 5,97 procent.
Eftersom november redan innefattas av flera stora readagar som Black Friday och Cyber Monday, är det många återförsäljare som avvaktar under Singles Day och erbjuder större rabattsatser under de mer prioriterade högtiderna. Att Singles Day dessutom infaller under mitten av månaden, medan Black Friday kommer lägligt till lön och julhandeln, kan vara en förklaring till att Singles Day varken fått genomslag bland handlare eller konsumenter i Sverige, säger Oscar Hagman, dataanalytiker för Prisjakt Insights.
Tittar vi närmare på några av kategorierna så står det klart att såväl handlarna som konsumenterna överlag vilar på hanen och sparar krutet till Black Friday istället. Bland hörlurar gick 11,14 procent av produkterna upp i pris medan 25,92 procent prissänktes och den genomsnittliga prisnedgången landade på 0,56 procent under förra året.
I kategorin belysning gick hela 19,12 procent av produkterna upp i pris, medan bara 20,12 procent reades ut och snittprissänkningen stannade vid minst sagt beskedliga 0,07 procent.
Vissa svenska butiker har valt att satsa på Singles Day, och därför går det fortfarande att göra enstaka bra deals. Men i fjol märkte vi tydligt att det finns en viss reatrötthet bland både butiker och konsumenter, där många känner att man inte vill ha fler kampanjdagar under året. Troligtvis är det också därför vi ser generellt låga rabattsatser i butikerna under Singles Day, säger Oscar Hagman.
Prishistorik, Singles Day 2019
Mobiltelefoner: 12,99% av produkterna gick upp i pris, 42,69% gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 0,64%
Hörlurar: 11,14% av produkterna gick upp i pris, 25,92% gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 0,56%
TV-apparater: 16,03% av produkterna gick upp i pris, 45,12% gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 1,98%
Jackor: 18,11% av produkterna gick upp i pris, 23,62% gick ned och genomsnittlig prisökning var 1,58%
Bärbara datorer: 19,73% av produkterna gick upp i pris, 25,76% gick ned och genomsnittlig prisökning var 1,63%
Löparskor: 19,5% av produkterna gick upp i pris, 27,56 % gick ned och genomsnittlig prisökning var 1,35%
Belysning: 19,12% av produkterna gick upp i pris, 20,12% gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 0,07%
Parfym: 21,71% av produkterna gick upp i pris, 47,55% gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 1,04%
Tangentbord: 11,64% av produkterna gick upp i pris, 30,67% gick ned och genomsnittlig prisökning var 2,25%
Möbler: 21,41% av produkterna gick upp i pris, 11,74% gick ned och genomsnittlig prisökning var 0,84%
Källa: Prisjakt