Det blev inga jubelsiffror för Kjell & Company i fjärde kvartalet i fjol.
Nettoomsättningen sjönk med -6,9 procent till 762 miljoner kronor, från 818,8 miljoner året innan. EBITA-resultatet landade på 57,1 miljoner, mot 87,9 miljoner, motsvarande kvartal i fjol. Ingen katastrof, men teknikkedjan hoppades på mer.
Kjell har i dag ett omnichannel-perspektiv på hela sin verksamhet i dag, berättar kommunikationschefen Per Frykebrant.
Vad gäller siffrorna så redovisar vi varje kanals andel av försäljningen i rapporten. Där omsättningen fördelat per kvartal, på rullande 12 månader, var 62 procent för service points, 30 procent för online – och 8 procent för click & collect, säger han och fortsätter:
Som omnikanalsaktör ser vi till helheten, och man skulle kunna säga att det inte är så viktigt i vilken kanal kunder väljer att genomföra själva köpet i. Snarare än att den blir allt mer digitalt skulle jag säga att alla kanaler allt mer går mot att jobba tillsammans, i symbios med varandra.
Men om du ändå ska drista dig till att specifikt fokusera på er online-handel. Hur utvecklas den?
Vi vill ha en sömlös omnikanal där kunden får samma service oavsett vilken kanal den väljer att handla eller besöka oss i. Vår närvaro online är väldigt viktig då vi ser att många köpresor börjar just där, även om själva köpet sker någon annanstans, säger Per Frykebrant och fortsätter:
Tittar vi på de specifika Q4-siffrorna så är det ju en period som präglas av Black Week och julhandel, som inte presterade lika bra som tidigare år, och därmed påverkade hela marknaden negativt jämfört med föregående år. Vår danska e-handel AV-Cables.dk går samtidigt starkt och presterade i linje med fjolårets höga jämförelsetal.
"Vår renodlade e-handel går starkt"
Enligt Per Frykebrant är Kjell i dag en renodlad omniaktör som ska minimera friktionen för kunden i alla köpresor, oavsett kanal. Det är också därför man ska fortsätta att investera kraftigt i e-handeln.
Vi separerar egentligen inte kanalerna, det är inte viktigt för oss i vilken kanal kunden väljer att genomföra sitt köp. Men vår renodlade e-handel i Danmark går som sagt starkt, samtidigt ser vi vad gäller koncernen som helhet att konsumenten hellre handlar i butik än online.